Waterbakje verwijderen of alleen oven op kiertje?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Waterbakje verwijderen of alleen oven op kiertje?

Bericht door Melig »

Hoi allemaal,

Even mijn eerste bakvraagje wat betreft de stoom; wat doen jullie met het waterbakje in de oven? Verwijderen jullie die 5 minuten voor het einde? Of zorgen jullie dat het water verdampt is door de hoeveelheid klein te houden? Of zetten jullie de oven op een kier? Maybe een combinatie hiervan? Ik ben benieuwd.

Ik heb een electrische oven en bak op een 3 cm dikke pizzasteen. Ik heb een metalen bakje op de ovenvloer staan met 200 ml water erin. Ook plens ik een beetje water op de steen als het brood de oven in gaat...

Thanks!
Martin
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Waterbakje verwijderen of alleen oven op kiertje?

Bericht door Bioloogje »

Meestal verwijder ik het water bakje halverwege de baktijd. De stoom heeft zijn werk dan gedaan en het brood kan dan rustig verder garen


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Waterbakje verwijderen of alleen oven op kiertje?

Bericht door bakplaat »

Precies Martin... Als de korst aan het brood gevormd is en begint te kleuren, is ook de ovenrijs voltooid en wordt het tijd om met een droge oven verder te bakken, dus eruit met dat bakje water en laat de ovendeur maar dicht, ivm. met onnodige afkoeling.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: Waterbakje verwijderen of alleen oven op kiertje?

Bericht door Melig »

Duidelijk :). Dank jullie wel. De oven lekker dicht houden is wel een goeie tip ook denk ik. Ik let er voortaan gewoon op of de korst gevormd is en wat kleur krijgt. Super.
Dank, dank :)
Martin
Plaats reactie