Rijzen timen bij twee ladingen bakken

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Rijzen timen bij twee ladingen bakken

Bericht door Melig »

...stel dat je twee ladingen wilt bakken achter elkaar. Welke opties heb je dan eigenlijk om ervoor te zorgen dat het deeg van je tweede baklading toe is aan het bakken? (zeg maar een maximale rijs gehad heeft).

Natuurlijk kun je gewoon een tweede batch beginnen en ervoor zorgen dat die +/_ 45 minuten (baktijd) achterloopt op de eerste. Maar wellicht zijn er wat handigere werkwijzen dan dat? De tweede baklading kan ook een ander recept zijn overigens.

Alvast bedankt :)
Martin
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rijzen timen bij twee ladingen bakken

Bericht door lekkermelig »

Je kan beginnen met de rijstijden uit het recept en dan voldoende tijd tussen de baksels houden.
Ik doe eigenlijk vrijwel nooit anders, en bak regelmatig vier of vijf keer achter elkaar op een dag.
Dat gaat met desembroden wel iets beter dan met gist omdat het vanwege de langere rijstijden iets minder kritisch is. Meestal begin ik met de broden die het kortst onderweg zijn, en pas de volgende baksels daar een beetje op aan.
Maar bijvoorbeeld een gistbrood met veel rogge rijst soms vreselijk snel en is voor je het weet te ver. Dan is het wel handig om niet te dicht op elkaar te plannen.
Het helpt ook om je deegtemperatuur goed in de gaten te houden, zodat je een hogere voorspelbaarheid hebt. Natuurlijk verschilt het per recept, maar als je twee weken hetzelfde recept bakt kan je redelijk je rijstijden voorspellen als de deegtemperatuur ongeveer hetzelfde is. Tenzij je natuurlijk net in een hittegolf verzeild geraakt bent :-)
Mocht je nou echt denken dat het de soep in dreigt te gaan kan je altijd nog een deeg tijdelijk in de koelkast stallen om de boel wat af te remmen. Dat gaat natuurlijk iets minder handig als je een hele plaat vol broodjes hebt liggen die te hard gaan, maar je snapt het idee.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: Rijzen timen bij twee ladingen bakken

Bericht door Melig »

Dank je wel coor je antwoord.. Dus het timen en rekenen met de klok is toch de enige echte optie begrijp ik. Tenzij ik met de ijskast wil gaan werken. Ok, duidelijk. Op een gegeven moment raak je daar wel aan gewend denk ik. Ik ga ens kijken hoe dat gaat!
Dank
Plaats reactie