pizza wel of niet rijzen

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erikg
Deegkneder
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 21:28
Contacteer:

pizza wel of niet rijzen

Bericht door erikg »

Ik gebruik al een tijdje het recept van lekkermelig om pizza bodems te maken. Werkt prima. Het deeg gaat na het kneden in porties in de koelkast

Toch zie ik ook geregeld een recept voorbij komen waar nog een rijsstap in zit.

iemand enig idee of zo'n rijsstap voor een pizza zin heeft ? zonder werkt immers ook prima
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: pizza wel of niet rijzen

Bericht door papagena »

Tja, ik laat het na het vormen altijd nog even rijzen. Zo'n 10 tot 15 minuten.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: pizza wel of niet rijzen

Bericht door lekkermelig »

Laat ik dan als lekkermelig maar even commentaar geven op dit recept.
Men zegt dat echt pizzadeeg lang en langzaam moet rijzen. Goed voor de smaak, en de soepelheid van je deeg.
Ik maak meestal de avond van te voren mijn deeg (daar zit echt wel gist in). Maak dan bollen en schuif het dan de koelkast in waar het nog wel even doorrijst tot de temperatuur onder de zes graden komt. Als ik het uit de koelkast haal is het deeg meestal wel behoorlijk gerezen. Daarna druk ik de bollen wat plat, dek het af en laat het nog een half uurtje (of meer) rijzen.
Daarna vorm je de pizza's en bakt ze.
Het hele proces luistert niet zo heel nauw, ik heb het al heel vaak zo gemaakt, en de feitelijke rijstijd wisselt nog wel eens. Ik merk wel dat het deeg minder handelbaar wordt als het wat langer staat.

Omdat we vaak ook nog wel op het laatste moment beslissen om pizza te maken heb ik ook een 'snel' recept. Van Lutz gekregen op onze oostenrijkse broodbakcursus, en alhoewel dat snel ook nog vier uur duurt is dat ook een versie met veel smaak. Sommige mensen vinden dat misschien zelfs lekkerder....

Voor de nieuwsgierigen onder ons: ik heb dat snelle pizza recept hier al eens gepost:
https://broodbakforum.nl/viewtopic.php? ... 29&p=51932

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
erikg
Deegkneder
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 21:28
Contacteer:

Re: pizza wel of niet rijzen

Bericht door erikg »

dag Wil, excuus voor de late reactie.

ik heb even geen brood kunen bakken en dan verlies je het forum uit het oog. mijn nieuwe desem is bijna klaar, dus ik ben weer aan het opstarten. vanavond pizza's uit jouw recept.

dank voor de toelichting
Gebruikersavatar
Daan
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 06:58

Re: pizza wel of niet rijzen

Bericht door Daan »

Ik laat mijn pizzadeeg altijd erg lang rijzen. Eerst 1,5 uur buiten de koelkast, dan lucht eruit, daarna nog minimaal 1,5 uur in de koelkast. Het worden fantastische bodems die absoluut niet onderdoen voor degenen bij de Italiaan [emoji57]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: pizza wel of niet rijzen

Bericht door lekkermelig »

3 uur vind ik helemaal niet lang. Ben er trouwens wel van overtuigd dat het ook dan prima pizza kan zijn, maar de echte Italiaanse laat volgens mij zijn deeg veel langer staan. Dat is in een restaurant ook wel handig dat je aan de hand van de vraag wat extra deeg uit de koelkast kan trekken...
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie