Vloerbrood met zaden op buitenkant

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Vloerbrood met zaden op buitenkant

Bericht door Melig »

Hey allemaal,

Hoe doen jullie dat als je brood gaat maken met een hydratatie van 70%. Het heeft een rijsmandje nodig om goed te kunnen rijzen. Rol je dan je boule of batard door de zaden en leg je het met de zadenkant naar beneden in het rijsmandje? En gebruik je dan nog meel in je rijsmandje? (En waarom wel of niet)?

Ik heb hardstikke veel zaden liggen dus nu zijn de broden met zaden aan de beurt om gebakken te worden! Hmmmmm ;). Mjammie

Alvast bedankt!
Martin
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Vloerbrood met zaden op buitenkant

Bericht door Bioloogje »

Ik strooi de zaden vlak voor het insnijden op het brood. Eerst nog even sprayen met water dan plakken ze beter


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Vloerbrood met zaden op buitenkant

Bericht door lekkermelig »

Je kan het doen zoals annelies zegt, maar je kan ook de zaden erop doen voor je ze in het rijsmandje stopt. Dan trouwens ook je deeg even vochtig maken. Als je er flink wat zaden opdoet hoef je er meestal niet ook nog meel op te doen. Ik denk dat het niet veel uitmaakt op welke manier je het doet, het deeg is alleen bij het vormen minder kwetsbaar dan wanneer het uit de mandjes komt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: Vloerbrood met zaden op buitenkant

Bericht door Melig »

Ok, dus het werkt allebei? Nou dan ga ik maar eens wat klooien. Ik wilde graag zoveel mogelijk zaden erop. Volgens mij lukt me dat het best als ik het erin rol. Hoef ik inderdaad ook niet zo op te letten dat ik het deeg "op zijn donder" geef. Als het werkt voor mij dan wordt dat mijn nieuwe werkwijze. Zo niet dan probeer ik het na de tweede rijs :)
Thanks! :):)
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Vloerbrood met zaden op buitenkant

Bericht door bakplaat »

Melig schreef:Nou dan ga ik maar eens wat klooien. Ik wilde graag zoveel mogelijk zaden erop.
Als je het brood voor het afbakken evt. nog zou willen insnijden, hou er dan rekening mee dat het dan wat moeilijker wordt om met je mesje door de dikke laag zaden te komen.
Een nadelig gevolg kan dan zijn, dat je er de korst mee beschadigd en vervolgens dreigt er dan instorting. Dus zoveel mogelijk zaden is hierbij ook maar betrekkelijk.
Een bekend gezegde luidt...Overdaad schaadt. ;B
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: Vloerbrood met zaden op buitenkant

Bericht door Melig »

Het insnijden zal wat lastiger worden inderdaad. Vooral met grotere zaden zal het wat lastiger zijn lijkt me zo... Kijken wat het best gaat bevallen voor me als methode...

Wat doen jullie trouwens met zaden die overblijven nadat je je deeg erin gerold hebt? Je houdt over; dat is op zich een nadeel merk ik...?? Heb nu 4 zuurdesem volkorenbroden in de rijsmandjes zitten. Moeten 2 uur rijzen ruim... Daarna gaat de buurt flink meegenieten van de geur hahaha, gna gna
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Vloerbrood met zaden op buitenkant

Bericht door john-b-bak »

Probeer eens wat eiwit met water
bak ze
John
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Vloerbrood met zaden op buitenkant

Bericht door Bakker Jo »

In dit kader.
Ik heb ook vaker geprobeerd zaden (haver, zonnebloempit, maanzaad etc) aan de buitenkant van brood te plakken. Maar na het bakken zitten ze toch erg los. Ik heb dit gedaan door het deeg vochtig te maken en dan de zaden maar ook met ei en water. Dit laatste zit wel iets vaster maar toch niet echt veel beter. Toen ik vroeger nog wel eens brood kocht zaten de zaden en pitten veel vaster.
Heeft iemand nog een tip of hoe doen ze dat bij fabrieksbrood?

Jo
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: Vloerbrood met zaden op buitenkant

Bericht door Melig »

Sorry voor mijn late reactie... Eiwit met water dat zal ik inderdaad eens proberen. Temeer ook omdat ik veel brood maak met een hoge hydratatie en het rollen van het deeg doo de zaden dan niet goed mogelijk is..
Thanks
p.s.: sorry Bakker ik zou die vraag niet kunnen beantwoorden
Plaats reactie