Ovenstand en bakken in pan

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
boomboukje
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: di 21 okt 2014, 22:16

Ovenstand en bakken in pan

Bericht door boomboukje »

Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk 2 vragen. ;B
Bakken jullie bus broden altijd op boven en onder warmte? Of hete lucht?

Volgens Levine wat ik hier op dit forum gelezen heb kan ieder brood ook in een pan gebakken worden. Maar daar staan natuurlijk dan geen baktijd en temperaturen bij. Laatst heb ik een Duits brood recept gemaakt. Dit moest na de eerste rijs gevormd worden en in een koude pan en in een koude oven geschoven worden. Zo krijgt het dus zijn tweede rijs in de pan in de oven. Maar wat kan ik dan aanhouden qua baktijden als het een bijvoorbeeld een vloerbrood betreft? Sommige mensen verwarmen wel de oven voor en laten het brood buiten de oven voor de tweede keer rijsen.... ik hoor graag! Groetjes boukje
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ovenstand en bakken in pan

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik bak al mijn broden met boven-/onderwarmte. Gebruik nooit hete lucht.

Brood in een pan bakken: de meest gangbare wijze is pan in oven voorverwarmen tot pan heel het is (± 45 minuten op 230 C). Als deeg voldoende is gerezen in hete pan kiepen. Deksel erop en pan weer in oven schuiven, ± 30 minuten bakken met deksel en ± 20 minuten zonder deksel (maar de baktijden liggen ook aan wat voor brood het is). Zie ook de recepten voor het NY no knead bread op mijn blog, klik hier.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Ovenstand en bakken in pan

Bericht door Erik- »

Doorgaans moet een brood zo'n 35-55 minuten totaal. Als je op de onderkant klopt moet 'ie goed hol klinken. Als je dat een aantal keer hebt gedaan hoor je precies wanneer je brood klaar is. Mocht 'ie nog een paar minuten nodig hebben en het is lastig hoef je hem niet perse terug in de pan te doen hoor, gewoon op een bakplaat wordt 'ie ook wel gaar.

Of met de thermometer, ik meen dat 93 graden de perfecte temperatuur is.

Voorverwarmen is essentieel wat mij betreft net als boven- en onderwarmte. Hetelucht gebruik ik nooit voor brood.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Ovenstand en bakken in pan

Bericht door bakplaat »

boomboukje schreef: wo 28 jun 2017, 20:52 Bakken jullie bus broden altijd op boven en onder warmte? Of hetelucht?

Zowel mijn busbrood als ook mijn vloerbrood bak ik altijd met boven en onderwarmte.
De heteluchtfunctie blijft hier uitgeschakeld,vanwege de storm die er dan door de oven raast bestaat er instortingsgevaar.
Al ken ik zeker minimaal een forumlid (no name) die al jaren geleden er hardnekkig bij zweerde om dit wel doen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie