stokbrood met poolish

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
1md65
Deegroller
Berichten: 271
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 18:34
Locatie: België

stokbrood met poolish

Bericht door 1md65 »

Ik zou graag stokbrood maken met een poolish. In het recept staat voor de poolish 300 gr bloem, 300 gr water en 0,6 gr verse gist. Deze moet dan minstens 2u rusten. Vervolgens moet het deeg gemaakt worden en dan moet ik maar 300 gr van de poolish gebruiken, maar heb een totaal poolish gewicht van ongeveer 500 gr. Mag ik de overige 200 gr er ook bij voegen of beter niet ?
Alvast bedankt voor jullie ractie.
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: stokbrood met poolish

Bericht door Erik- »

Je hebt dan 600gram poolish?

Als je meer toevoegt veranderen de verhoudingen dus dat zou ik niet doen. Zeker niet de eerste keren; gewoon het recept aanhouden. Uiteraard kan je simpelweg minder poolish maken, 150gr van elk gebruiken in dat geval. Of iets meer en dat als desem opzij houden en die gaan gebruiken.
Laatst gewijzigd door Erik- op zo 10 sep 2017, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: stokbrood met poolish

Bericht door Levinebaktbrood »

Nee, wat Erik ook al zegt. Dan verandert de verhouding van het recept en klopt het recept niet meer.

Ik zou gewoon minder poolish maken. Dus als je 300 gram poolish nodig hebt dan halveer je de ingrediënten voor de poolish. Want wat heeft het voor zin om 600 gram te maken als je maar 300 gram nodig hebt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie