deeg kneden

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
1md65
Deegroller
Berichten: 271
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 18:34
Locatie: België

deeg kneden

Bericht door 1md65 »

Bij het kneden van mijn broden heb ik soms een plakkerig deeg. Ik kneed het deeg gedurende +10 min, en soms blijft het deeg een goede bol vormen rond de kneedhaak en soms begint het al na ongeveer 8 minuten aan de rand van de kom te kleven en wordt het een plakkerige boel. Wat zou het probleem kunnen zijn daar het niet altijd gebeurt ? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Gebruikersavatar
1md65
Deegroller
Berichten: 271
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 18:34
Locatie: België

Re: deeg kneden

Bericht door 1md65 »

Soms gebeurt het ook nadat ik een stukje deeg neem om de test of ik er een vliesje kan van maken en als ik dan de kneder terug aanzet begint het te kleven.
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: deeg kneden

Bericht door jasmon »

dit klinkt voor mij als overkneden.
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: deeg kneden

Bericht door Levinebaktbrood »

Deeg mag best plakkerig aanvoelen, het ligt er maar aan hoeveel vocht eraan is toegevoegd. Deeg (zonder toevoeging van zaadjes/pitten/vlokken) met een vochtgehalte van boven de 65% voelt kleveriger aan. Daar is niks mis mee.

Ander geval is dat als je deeg te lang laat kneden, dus ook deeg met minder vocht (zeg rond de 60%) ook kan gaan kleven als je het te lang kneed. Deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kan trekken. Zie dit filmpje. Zou je het dan nog langer kneden dat vallen de gaten er weer in als je een vliesje probeert te trekken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie