Pistolets

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
1md65
Deegroller
Berichten: 271
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 18:34
Locatie: België

Pistolets

Bericht door 1md65 »

Hoe kan ik pistolets het best krokant houden zonder ze even terug in de oven te moeten leggen. De dag dat ik pistolets bak zijn ze heel krokant maar de volgende ochtend zijn ze zacht. Ik bewaar ze in een broodmandje met een keukenhanddoek er over.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Pistolets

Bericht door Levinebaktbrood »

Zachter worden van de korst is eigenijk niet te voorkomen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Pistolets

Bericht door bakplaat »

Levinebaktbrood schreef: wo 06 dec 2017, 09:17 Zachter worden van de korst is eigenijk niet te voorkomen.

Idd. niet te voorkomen ;B , maar een zacht geworden korst is gemakkelijk terug krokant te maken, door je pistolets even op te piepen, ze licht te bevochtigen en in een hete oven te plaatsen (200°C./10min.) of nog makkelijker even onder de grill, maar let hierbij wel op dat ze niet verbranden.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Pistolets

Bericht door Levinebaktbrood »

Cor, dat is helemaal waar maar dat wil ze niet, lees de vraag nog maar eens goed ....... Daarom heb ik het er niet bij gezet.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: Pistolets

Bericht door ghost »

Intersant onderwerp , want het rare is als je stokbrood of pistolet gaat kopen s'morgens bij de bakker of carrefour , steken ze dat in papieren zakken en tegen de avond zijn die nog altijd krokant. Als ik die zelf bak gelijk 1md65 , zijn die na 6 uren al terug mals , we laten ze toch sjans lang genoeg afkoelen , en steek ze ook in papieren zak. precies alsof ze nog ergens een toevoeging bij doen om het langer krokant te houden. Ik spreek hier wel over Belgische bodem weet niet als dat in Nederland ook zo is bij de bakker of carrefour of jumbo,...... Dus ik zou eens proberen in papieren zakken te steken en niet op een hoop maar langs elkaar .
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Pistolets

Bericht door Gebaxke »

Wat er vaak bij gaat bij de fabrieks pistoletjes en stokbroden is krokantpoeder. Daar zitten o.a. onvergistbare suikers in die houden het zaakje lekker knisperig en het goedje E472 wat in pudding en kant en klare slagroom gaat om het goedje te binden, geleren. Zelf heb ik wel eens met dextrose (druivensuiker) gespeeld voor harde broodjes, bij 2-3% toevoegen worden ze knapperig en blijven ze dat ook wat langer. Maar ook dat blijft geen dagen knisperig.
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Pistolets

Bericht door StefanDijle »

Dag,

Idd pistolets zijn hightech producten, met natuurlijke grondstoffen raak je er niet aan het zelfde resultaat. Mijn ervaring is wel, dat 20g honing op 500g bloem een betere en langer knapperige korst maakt, ook helpt genoeg stoom. Het juiste vormen helpt ook. De Oostenrijker zijn er koning of eerder kijzer in. Ik heb er onlangs over geschreven op mijn blog. Essentie is je moet je pistoletjes opvouwen en je moet de juiste hoeveelheid roggebloem gebruiken om te vormen. Het is wel en kunst en ik vorm mijn pistoletjes wel mentaal niet zo....

https://echtbrood.wordpress.com/2018/03 ... stoletjes/

Groetjes
Stefan
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Pistolets

Bericht door bakplaat »

StefanDijle schreef: do 29 mar 2018, 07:58 Het juiste vormen helpt ook. De Oostenrijker zijn er koning of eerder kijzer in. Ik heb er onlangs over geschreven op mijn blog. Essentie is je moet je pistoletjes opvouwen en je moet de juiste hoeveelheid roggebloem gebruiken om te vormen. Het is wel en kunst en ik vorm mijn pistoletjes wel mentaal niet zo....


Stefan Hier in Nederland zijn dit Pistolets

Afbeelding

De ronde gevouwen modellen worden Kaiserbroodjes genoemd.

Zo kun je ze Vouwen

En wil het niet meteen lukken, gebruik er dan maar de 'steker' voor. ;B

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Pistolets

Bericht door StefanDijle »

Ik weet wel, dat pistoletjes rond zijn, ook in België trouwens. Ik had het voor al over, dat voor een goed knapperige korst, ook goed spanning in de deeg moet en daar is een handsemmel gewoon nog wat beter in.
bakplaat schreef: do 29 mar 2018, 10:09 En wil het niet meteen lukken, gebruik er dan maar de 'steker' voor. ;B
Nu daar geraak je misschien aan je sterretje, maar je korst word daar niet beter van; wil het niet meteen lukken, moet je oefenen, en nog eens proberen -en moest je nog problemen hebben - dan doe het op nieuw ;)

Mvg
Stefan
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Pistolets

Bericht door lekkermelig »

Daar ben ik het dan wel met Stefan eens. Als je goed kan vouwen krijg je betere resultaten dan met een stempel. Maar dat is iedereen vast vergeten omdat kaiserbroodjes in NL vaak van die kartonnen fabrieksgevallen uit de supermarkt zijn.

En als je even vol verbazing wil kijken moet je gewoon dit fimpje even bekijken
http://www.homebaking.at/handsemmel-1-minute-vollgas/

Maar als je het echt wil leren is deze nuttiger
http://www.homebaking.at/handsemmel-formen/

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Pistolets

Bericht door Bioloogje »

Eindelijk een goed filmpje over het vouwen van kaiserbrotchen! Dank je wel Wil. Erg informatief👍
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Pistolets

Bericht door StefanDijle »

Wil, de links van Dietmar staan in mijn blogpost toch ook al, wat denk je hoe ik weet hoe het moet ;)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Pistolets

Bericht door lekkermelig »

Nou, ik had je blog nog niet gelezen, omdat ik al weet hoe ik ze zou moeten maken :rofl2: Bovendien stond de link goed verstopt.
Ik heb die link drie jaar geleden trouwens ook al eens hier op het forum gezet. Alleen dat eerste filmpje erbij kon ik niet meer terugvinden :-)

Maar een beetje herhaling kan geen kwaad, en word zelfs wel eens gewaardeerd. Daar heb je tenslotte zo'n forum voor ;B

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie