Baktijd Volkorenbrood

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Broodkorst
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 12:45

Baktijd Volkorenbrood

Bericht door Broodkorst »

Hallo, ik bak al geruime tijd lekker volkorenbrood.Ik bak dit gedurende 31 min. op 220°.Nu ben ik van plan twee broden ineens te bakken.De vraag is nu hoelang moeten deze twee broden nu bakken in verhouding met de baktijd van één volkorenbrood. :?: Met dank. Piet.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Baktijd Volkorenbrood

Bericht door Vitamine C »

ligt eraan hoe groot je oven is. Als er voldoende ruimte is dan is de baktijd niet langer. Als ze tegen elkaar aanstaan (uitgaande van bussen) dan is het niet zo handig 2 tegelijk.

Je kan ook altijd even kerntemp meten, 95 graden moet het ongeveer zijn.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Baktijd Volkorenbrood

Bericht door BakkerGerrit »

Goedemiddag Broodkorst,

Het is hier de gewoonte dat nieuwe forummers zich even voorstellen in "Even voorstellen" http://broodbakforum.nl/viewforum.php?f=32.
Weten we allemaal wie je bent en kan iedereen je welkom heten.... :D
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Baktijd Volkorenbrood

Bericht door bakplaat »

Er is eigenlijk geen precieze baktijd aan te geven, dat kan/zal per keer enigszins verschillend zijn, zeker in een 'huishoudoven' die niet zou nauwkeurig van temp. zijn als een professionele oven . Je kunt wel klakkeloos die 31 minuten aanhouden, maar beter is, zoals Vitamine C ook al verteld, de kerntemperatuur te meten.

[quote=Vitamine C
Je kan ook altijd even kerntemp meten, 95 graden moet het ongeveer zijn.
[/quote]

Afbeelding

Zo'n bakthermometer is te koop, bijv. bij IKEA

Op de foto van IKEA, staat die afgebeeld in graden Fahrenheit, maar is gemakkelijk te veranderen naar Celsius.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie