Wanneer brood uit bakvorm nemen

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JEPEDEWE
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 17:20

Wanneer brood uit bakvorm nemen

Bericht door JEPEDEWE »

Als ik brood bak doe ik dat meestal in een bakvorm
Mijn vraag is nu, wanneer neem je je brood best uit de bakvorm? na afkoelen om onmiddellijk na het bakken...
Ik doe het altijd na het bakken maar da's soms nogal een gedoe
Misschien maakt het ook helemaal niet uit..
Ik hoor het graag

Dank voor het delen van jullie ervaringen
JP
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Wanneer brood uit bakvorm nemen

Bericht door Gebaxke »

Direct na het bakken, dan kan het brood uitdampen.
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Wanneer brood uit bakvorm nemen

Bericht door WesleyNL »

Als je hen in het bak laat zitten wordt je korts al snel soppig doordat het condens van de warmte er in trekt.

Wat is er zo’n gedoe als jk vragen mag?
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
JEPEDEWE
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 17:20

Re: Wanneer brood uit bakvorm nemen

Bericht door JEPEDEWE »

Had nieuwe bakvorm gekocht en het brood kwam er maar erg moeilijk uit... lastig als alles bloedheet is :shock:
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Wanneer brood uit bakvorm nemen

Bericht door WesleyNL »

Had je het blik wel een beetje ingevet met boter of een druppeltje olie?
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Wanneer brood uit bakvorm nemen

Bericht door Koos de bakker »

Ik heb goede ervaring met bussen van blauwstaal. Even inspuiten met een bakspray en de broden laten zich moeiteloos lossen. Meteen nadat ze uit de oven komen en af laten koelen op een rooster. Ik was de bussen nooit af. Even een keukenrol erdoor en ze zijn weer klaar voor een volgend gebruik.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wanneer brood uit bakvorm nemen

Bericht door bakplaat »

Deze stalen broodbussen die Koos hier ook noemt...

Afbeelding

...gebruik ik ook al vele jaren. Ze worden ook nog steeds in de professionele bakkerijen gebruikt. Ik heb ze jaren geleden slechts eenmaal ingebrand en was ze ook nooit meer af. De broden lossen geweldig goed na het bakken. (Direkt na het bakken de broden uit de bus halen) Na gebruik en afkoeling smeer ik ze in met een kwastje olie en zet ze weg tot het volgende gebruik.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
baszdoove

Re: Wanneer brood uit bakvorm nemen

Bericht door baszdoove »

Waar zijn deze te koop bakplaat? Hoe heten ze en welke maat voor welk deeggewicht?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wanneer brood uit bakvorm nemen

Bericht door bakplaat »

Hier heb ik nog een adres gevonden waar je deze stalen broodbussen kunt bestellen, in de winkel of online. Er zullen er vast nog wel meer zijn ,die ze ook verkopen, maar ik kom regelmatig in deze winkel omdat ik daar zelf ook in de buurt woon.
Hier kun je het best broden in bakken met een deeggewicht van 900-950 gram. Voordat je ze in gebruik neemt, kun je ze het beste eenmalig inbakken/branden, door ze even met een stuk keukenrol uit te vegen (stofvrij) en dan invetten met wat olie, vervolgens je oven opstoken op maximale temperatuur (± 250°C.)
Dit staat NIET in de beschrijving van de winkel, maar neem gerust van mij aan, dat dit de enige manier is om er jarenlang bakplezier van te hebben.
Ook moet je ze NOOIT afwassen, zoals zij daar vertellen. Mijn bussen heb ik ook eenmalig ingebrand en ze blijven perfect elk brood lossen.
Na het lossen en afkoelen opnieuw even uitvegen met een stuk keukenrol en invetten met olie of bakspray en opruimen tot de volgende keer.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Zeelandmeeuw
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 11:16

Re: Wanneer brood uit bakvorm nemen

Bericht door Zeelandmeeuw »

Koos de bakker schreef: zo 19 apr 2020, 18:00 Ik heb goede ervaring met bussen van blauwstaal. Even inspuiten met een bakspray en de broden laten zich moeiteloos lossen. Meteen nadat ze uit de oven komen en af laten koelen op een rooster. Ik was de bussen nooit af. Even een keukenrol erdoor en ze zijn weer klaar voor een volgend gebruik.
gebruik je alleen een bakspray of ook nog een beetje bloem ?
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Wanneer brood uit bakvorm nemen

Bericht door Koos de bakker »

Nee hoor. Alleen bakspray.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Zeelandmeeuw
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 11:16

Re: Wanneer brood uit bakvorm nemen

Bericht door Zeelandmeeuw »

oh, vandaar dat het mij een boeltje werd :-D
Gebruikersavatar
Arie
Deegkneder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 31 mar 2020, 21:17
Locatie: Leiden

Re: Wanneer brood uit bakvorm nemen

Bericht door Arie »

bakplaat schreef: ma 20 apr 2020, 23:30 .......... Voordat je ze in gebruik neemt, kun je ze het beste eenmalig inbakken/branden, door ze even met een stuk keukenrol uit te vegen (stofvrij) en dan invetten met wat olie, vervolgens je oven opstoken op maximale temperatuur (± 250°C.)
Dit staat NIET in de beschrijving van de winkel, maar neem gerust van mij aan, dat dit de enige manier is om er jarenlang bakplezier van te hebben.
Ook moet je ze NOOIT afwassen, zoals zij daar vertellen. Mijn bussen heb ik ook eenmalig ingebrand en ze blijven perfect elk brood lossen.
Na het lossen en afkoelen opnieuw even uitvegen met een stuk keukenrol en invetten met olie of bakspray en opruimen tot de volgende keer.
Hier kun je een uitgebreide handleiding vinden hoe je een stalen bakblik in kunt branden. Ik gebruik graag stalen halve blikken. Na het inbranden zien ze er geweldig uit, vóór en na het inbranden:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Arie op di 28 apr 2020, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn dagelijks brood... :D
Gebruikersavatar
baszdoove

Re: Wanneer brood uit bakvorm nemen

Bericht door baszdoove »

@bakplaat
Dankjewel voor de info!
Laatst gewijzigd door lekkermelig op wo 29 apr 2020, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quoten van vorige berichten is niet nodig
Plaats reactie