Bolletjes voor de tweede keer opbollen

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Gesloten
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Bolletjes voor de tweede keer opbollen

Bericht door WesleyNL »

Op dit moment probeer ik witte bolletjes te maken en wat ik er van begrijp is dat je bolletjes maakt, deze tien minuten laat rusten en dat je ze dan nog een keer moet opbollen.

Op dit moment heb ik ze na tien minuten nog een keer plat gedrukt en ze nogmaals opgebold.

Is dat de bedoeling?

Na 55 minuten heb ik de test gedaan door mn vinger er tegen aan te drukken maar het vormde niet mooi terug.
20 minuten later doen ze dat nog niet echt. Het veert wel terug maar veel minder dan dat ik zou verwachten.

Ik heb ze nu in de oven gedaan en gelukkig is er goed sprake van ovenrijs waardoor ze een mooi formaat krijgen maar vraag mij toch af of ik dat platdrukken misschien niet had moeten doen of dat ik ze misschien “te” plat heb gedrukt waardoor ze te compact zijn opgebold en het rijzen zo lang duurt.

Ik ben benieuwd :-)
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Bolletjes voor de tweede keer opbollen

Bericht door Rik59 »

afwegen . opbollen - op de plaat.... klaar..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Bolletjes voor de tweede keer opbollen

Bericht door Vitamine C »

Mijn werkwijze:

Bulkrijs,
Verdelen en opbollen,
20 min rust
Licht ontgassen, en opbollen
Narijs.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Bolletjes voor de tweede keer opbollen

Bericht door Bioloogje »

Ik kan je het blog van Levine van harte aanbevelen. Veel (lekkere) recepten. Heel duidelijk beschrijft ze de werkwijze. Kan haast niet misgaan! Bijvoorbeeld deze broodjes:


https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... odjes.html
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Bolletjes voor de tweede keer opbollen

Bericht door papagena »

Ik sluit dit onderwerp nu. Er zijn voldoende reacties gekomen om mee aan de slag te gaan. Het belangrijkste: lees. Op de website van Levine staat alles helder uitgelegd.
Niet bij brood alleen....
Gesloten