Brood in gietijzeren pan

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Balto
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: do 20 feb 2020, 12:23

Brood in gietijzeren pan

Bericht door Balto »

Als ik een brood bak in een gietijzeren pan, gebruik ik dan best boven en onderwarmte of gebruik ik dan hetelucht en hoe lang laat ik de pan best voorverwarmen in de oven
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Brood in gietijzeren pan

Bericht door Rik59 »

Het fijnst is natuurlijk werken met onder- en bovenwarmte... maar er zijn er die zweren bij hetelucht...

Hoelang je moet voorverwarmen hangt van je uitgangspositie af..
- begin je met een koude oven
- hoe snel is je oven op temperatuur..

Ik denk dat je met een oven die op temperatuur is al 20 tot 30 minuten nodig hebt.. tel van daaruit...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Brood in gietijzeren pan

Bericht door TigerManZ »

Ik vraag me af of hete lucht stand zin heeft als het deeg in een pan zit...
Daarbij warmt gietijzer mooi gelijkmatig op, mijn voorkeur zou daarom alleen boven en onder warmte zijn.

Best laat je de pan mee verwarmen zodat deze heet is als het deeg erin gaat. Kijk uit, verbrand je niet :!:

Deeg aan de bovenkant een beetje nat maken en deksel erop zodat er stoom in de pan ontstaat.
Laatste 20 minuten deksel er af voor een mooi bruin brood...
Zo doe ik het maar er zullen vast meerdere manieren zijn waarbij ieder een eigen voorkeur heeft :)
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Brood in gietijzeren pan

Bericht door lekkermelig »

Hetelucht is ook helemaal geen goed idee voor brood, tenzij je geen onder of bovenwarmte hebt. in je oven.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Brood in gietijzeren pan

Bericht door Bakker Henk »

Zolang het deksel op de pan ligt, zal het niks uit maken. Maar dan komt toch het moment dat het deksel eraf gaat. En dan zal er wel een verschil zijn tussen hetelucht en onder/bovenwarmte.
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Brood in gietijzeren pan

Bericht door Gebaxke »

Zelf denk ik dat het wel mee valt dat verschil in boven en onderwarmte als je een pan gebruikt als je de oven goed in stelt
Voor delicate zaken zoals taarten, pizza, stokbrood, is er wel wat verschil, voor brood in blik of pan maakt het weinig uit.
Heb een heteluchtoven en een oven met boven/onderwarmte die ik gebruik maar ik zie en proef geen verschil. Leuk om een apart onderwerp over te maken ;)
Plaats reactie