Emile Henry broodpan

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Myr
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 23:52

Emile Henry broodpan

Bericht door Myr »

Heeft iemand ervaring met de broodpannen van Emile Henry, of van een ander merk? Is het een aanrader?

Groetjes, Myr
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Emile Henry broodpan

Bericht door RedYssel »

Myr schreef: za 28 nov 2020, 23:56 Heeft iemand ervaring met de broodpannen van Emile Henry, of van een ander merk? Is het een aanrader?

Groetjes, Myr
Jazeker, Ik heb voorafgaand op mijn vloeroven heel wat broodjes in pannen gebakken!. Ik gebruikte een oude BK braadpan niet echt een zware pan!. Werkt gewoon goed en het resultaat komt het kortste bij professionele ovens. Nadeel is uiteraard de vorm je bent zowat gelimiteerd aan ronde broden en kunt bijvoorbeeld niet echt stokbrood bakken ofzo. Kijk naar mijn bakken met red pagina de eerdere broden van dit jaar zijn allemaal met pan gebakken!. Resultaat is goed en het kost de kop niet vergeleken met een rofco of iets dergelijke!.

Red
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Emile Henry broodpan

Bericht door Levinebaktbrood »

Red: De bakvormen van Emie Henry zijn van keramiek. Dus anders dan een pan. Er zijn zowel ronde, als langwerpige vormen te koop en ook een stokbroodvorm.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Emile Henry broodpan

Bericht door Rik59 »

Emile Henry materiaal is allemaal aardewerk en heeft dus niets te maken met een Dutch Oven. De meeste DO's zijn gemaakt van gietijzer...

Heb hier een paar DO's staan maar ik vind het nogal omslachtig... 1 brood per pan en een lange doorlooptijd... voordeel is wel dat je met heel veel vocht een deeg kan maken..
Smaak vind ik soms wat rubberachtig...
Laatst gewijzigd door Rik59 op do 03 dec 2020, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Emile Henry broodpan

Bericht door Gebaxke »

Zelf gebruik ik de Emile Henry broodbakbol en de baguette vorm.

De baguette vorm gebruik ik nagenoeg nooit. Veel te kleine (smalle) broodjes moet je maken anders plakt het tegen de zijkant aan.

De broodbakbol werkt prima.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Emile Henry broodpan

Bericht door lekkermelig »

Volgens mij vroeg er niemand iets over een Dutch oven... maar over Emily Henri broodpannen.

Maar goed, het idee van broodpannen, dutch ovens, braadpannen en dergelijke is dat je al een knalhete pan hebt als je je brood in de oven stopt, en dat het vocht er niet makkelijk uit kan. Dat doet wonderen voor de ovenrijs, en de meeste panbroden die ik gezien hebt zijn heerlijk knapperig.

Vaak rond, maar het hoeft natuurlijk niet, er zijn ook langwerpige vormen. Als je een hele matige oven hebt, geen mogelijkheid voor stomen en geen broodbaksteen is het wel interessant om te gebruiken. Wel een dure hobby vaak, alhoewel je soms ook wat goedkopere pannen ziet.

Ik bak zelf meestal in de Rofco , dus de behoefte aan een pan is niet zo groot. Maar ik kreeg toevallig vorige week een in de pan gebakken brood van mijn buurvrouw. Meestal gaat de broodstroom hier andersom, maar het was zo mooi gelukt dat ze me apetrots dat brood kwam brengen :-)
Ik moet zeggen, prachtig en smakelijk broodje!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Emile Henry broodpan

Bericht door Levinebaktbrood »

Volgens mij vroeg er niemand iets over een Dutch oven... maar over Emily Henri broodpannen.
Dat klopt, maar er werd door Red een verkeerd antwoord gegeven, die begon over pannen/dutch ovens. Emile Henri pannen zijn geen DO's.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
tom thumper
Chef stoffer en blik
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 12:57

Re: Emile Henry broodpan

Bericht door tom thumper »

Tot nu bakte ik of op een pizzasteen, of in een Le Creuset en eigenlijk was ik na heel wat proberen en vergelijken tot het besluit gekomen dat de Le Creuset toch wel het beste resultaat gaf. Maar helaas mijn pot van 24cm diameter vind ik net iets te klein en een groter pot kost al snel +200 euro.

Ik ben dan voor een alternatief gegaan met de Emile Henry broodpan, ik vermoed een ouder model dat in reclame stond. Ik ben er echt niet tevreden van, de baktijd is veel langer dan in de metalen pot en veel minder ovenrijs dan in mijn gietijzeren pot. Pot is teruggestuurd naar de leverancier en een grotere Le Creuset komt in de plaats. Helaas, het leek me wel een mooi ding.
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Re: Emile Henry broodpan

Bericht door Itslein »

Ik heb een brood cloche van Emile Henry en een römertopf waarmee ik tegelijk 2 broden bak. Ik verhit ze allebei een half uur voor, zet ze in koude oven en warm die dan 35/40 minuten op op 230/240 celsius. Dan haal ik ze uit de oven (plaats ze op hout, keramiek/klei kan niet goed tegen temperatuurschokken), doe het deeg erin spray er wat water op, en bak brood. Mij bevallen ze allebei prima. Voordeel van de römertopf vind ik dat als ik die vooraf week in water, hij zo stoomt als ik het brood erin doe dat het brood rijst als een malle. Na 20/25 minuten haal ik de deksels eraf en bak de broden verder bruin.
Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Emile Henry broodpan

Bericht door TigerManZ »

Römertopf werkt idd erg goed.
Ook als je deze eerst vol water zet en nadat deze zich volgezogen heeft kan het deeg erin. Dan in de koude oven zetten en opwarmen naar gewenste temperatuur. Laatste 20 minuten kan de deksel er af.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
GK-Renske
Jongste bediende
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:19
Contacteer:

Re: Emile Henry broodpan

Bericht door GK-Renske »

Ik heb een broodbakvorm (zie foto) van EH. En ik moet zeggen dat dit systeem goed werkt.
Alleen de eerste keer had ik de deksel te weinig ingevet en bestrooid met meel. Het brood zat vastgeplakt aan de deksel.
De keren daarna had ik er geen last meer van gehad.
Mijn enige nadeel van deze vorm is dat je moet opletten bij het vastpakken van deze vorm. Niet aan de deksel oppakken, maar aan de onderkant. T.z.t. wil ik ook de broodbol kopen.

33D37CDD-E5D8-4812-BAE3-F1A0BCF9246A.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ankarsrum Assistent
Brot & Taylor rijstkast
Mockmill graanmolen
Mijn site: Het Glutenvrije Kookhoekje
Plaats reactie