Taartbodem met zuurdesem

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tom thumper
Chef stoffer en blik
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 12:57

Taartbodem met zuurdesem

Bericht door tom thumper »

Ik zou mijn taartbodem willen proberen met zuurdesem. Voor alle duidelijkheid, het gaat over een taartbodem in de stijl van de Limburgse vlaaien.

Tot nu toe maak ik deze met gist waarbij ik een vrij droge bol maak met boter en ei. Deze bol gaat 30 min rijzen om dan uit te rollen met de deegrol, in de taartbodem gelegd en na het vullen nog een tweede keer 30 min rijst.

Het zure van zuurdesem zou de smaak van de taart, die zoet is, zeker verrijken alleen heb ik geen idee hoe mijn desem gaat reageren op het ei en de boter die toegevoegd moet worden. Bij het bakken van wafels of pannenkoeken doe ik dat ook maar hier worden deze ingrediënten pas toegevoegd na de rijs en net voor het bakken. Ook het lange rijzen met vulling lijkt me geen goed idee. :think:

Dus voordat ik ga experimenteren had ik toch graag wat tips en ervaringen gehad.

Groetjes!
Gebruikersavatar
Kneedhaak 2.0
Gaat de goede kant op
Berichten: 98
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 12:38

Re: Taartbodem met zuurdesem

Bericht door Kneedhaak 2.0 »

Je kunt ook het deeg in de vlaaipan, afgedekt met een vochtige doek, langer laten opkomen dan met gist, en de vulling later toevoegen.
Toevallig afgelopen weekend een desem-kersen-kruimel gebakken.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Taartbodem met zuurdesem

Bericht door Victory »

Je kunt er ook een hybride van maken. Kortere rijstijd (wel langer dan normaal) en wel de smaak.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Plaats reactie