No knead bakken met dit mengsel mogelijk?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hakar
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 11:31

No knead bakken met dit mengsel mogelijk?

Bericht door Hakar »

Ik bak en eet al heel lang kloosterbrood van een winkel in mijn woonplaats.
Ten eerste omdat ik flink op de koolhydraten moet letten, en ten tweede omdat ik het lekker vind.
Normaliter bak ik het in de broodbakmachine, maar nu wil ik het eens op de no knead manier proberen.
Als dat lukt in de oven is een volgende stap bakken in de DO op de bbq.

Jammere is alleen dat de winkel alleen maar recepten heeft voor het bakken in de bbm, en niet voor bereiding met de hand en al helemaal niet voor no knead.
Het meel bestaat uit;
tarwemeel, zonnebloempitten, lijnzaad, tarwegluten, pompoenpitten, roggebloem, havervlokken, tarwezemelen, bakkerszout, tarwebloem, mout (gerst), plantaardige olie (palm, raapzaad), emulgator (E482, E471), enzym, meelverbetermiddel (E920)

Voor bereiding in de bbm zijn dit de hoeveelheden;
500 gram broodmix Kloosterbrood
7 gram droge gist (handbereiding 10 gram)
15 gram boter, olijfolie of broodverbetermiddel
315-325 gram water (handbereiding 280-290 gram)
zout reeds toegevoegd

Kan ik deze hoeveelheden aanhouden om er een no knead van te bakken of moet er iets gewijzigd worden?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: No kned bakken met dit mengsel mogelijk?

Bericht door Levinebaktbrood »

Waarom wil je er een no knead brood van maken?

Je kunt het deeg ook in de bbm kneden en zodra het goed gekneed is eruit halen en in een kom laten rijzen, daarna vormen, in broodbakblik doen, weer laten rijzen en in de oven afbakken. Als dat goed lukt kan je altijd nog een no knead versie uitproberen. Dan moet je wel de hoeveelheid gist verminderen. Het deeg heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen tijdens een lange rijs. Er zijn verschillende versies van no knead brood. Bij de originele versie die ooit is overgewaaid vanuit New York City gebruik je maak 1/8 theelepel instant gist en meer water. Dat meng je en laat je ± 17 uur staan, dan vormen, nog even laten rijzen en dan afbakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Hakar
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 11:31

Re: No kned bakken met dit mengsel mogelijk?

Bericht door Hakar »

Dank hiervoor.
Ga ik inderdaad voor een eerste poging met behulp van de bbm.
Gebruikersavatar
Hakar
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 11:31

Re: No kned bakken met dit mengsel mogelijk?

Bericht door Hakar »

Ben er een stapje verder mee.
Brood in BBM gekneed, en in de oven afgebakken, prima brood.
Zelfde gedaan maar dan in de Dutch Oven op een BBQ, prima brood.
Daarna nog eens gedaan en Dutch Oven en verwarmd met houtskoolbriketten, prima brood, eigenlijk nog beter dan dan in de DO in de BBQ.

Hoeveel minder gist zou ik dan moeten gebruiken voor een no knead, wanneer 7 gram voor bereiding in de BBM is, en 10 gram voor handbereiding?
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: No knead bakken met dit mengsel mogelijk?

Bericht door papagena »

Gewoon even google gebruiken. Hier heb je een recept van Levine . https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... ead-2.html
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie