een boek over brood

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peetje
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: di 15 apr 2014, 20:29

een boek over brood

Bericht door Peetje »

beste forumleden,
gisterenavond het boek van issa gelezen en ben in verwarring. niet meer kneden?
hebben jullie het ook gelezen en wat vinden jullie ervan?

groet, Petra
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: een boek over brood

Bericht door Victory »

Ik heb het boek via de bieb, vind het zeer informatief, maar heb er nog niets uit gebakken. Ik weet het zo allemaal niet hoor. Er zijn mensen helemaal happy met het brood dat ze met zijn recepten bakken😉. Ik vind het vooral een omslachtig idee dat ik zoveel extra handelingen moet doen en het uren in de koelkast staat oid. Ergens wil ik ook een recept proberen, maar dan denk ik er nooit op het goede tijdstip aan zodat ik ook nog bijtijds in bed kan. Ook wil ik geen verzuurd brood hebben. Dat is gewoon niet mijn smaak... Daarbij mis ik de info hoeveel graden je koelkast moet zijn 🤔

De 2 boeken van Levine en broodbijbel bak ik vaak en veel uit en ik kneed alles gewoon af. Grote alveoles met peuter en kleuter geknoei😅 niet erg handig lijkt mij 😬
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: een boek over brood

Bericht door lekkermelig »

Een werkwijze moet bij je passen. Ik heb het boek wel gelezen, maar ik heb al een andere werkwijze die me bevalt en die goede broden oplevert.
Voordeel van een koelkast methode is dat je zelf kan bepalen wanneer je wil bakken (binnen bepaalde grenzen) en bijvoorbeeld 's morgens eerder brood hebt.
Niet kneden kan prima werken hoor. Ik bak zelf regelmatig stokbroden zonder de kneedmachine aan te raken. Betekent wel dat je iedere twintig minuten moet vouwen en rekken. Met dezelfde methode zonder kneden en vaak vouwen heb ik ook wel eens moeiteloos 5 kilo frans landbrood gebakken. Ook daar moet je er vaak bij zijn, maar het levert prima broden op.
Als je niet elke x minuten met andere bezigheden wil stoppen zijn andere methodes misschien handiger, vooral als je een goede kneder hebt. Maar als je die niet hebt zijn de methodes van Issa wel interessant. Net wat je zelf het liefste wil, het is niet dat je perse EEN methode moet toepassen om goed brood te krijgen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie