Gaat dit goed?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Gaat dit goed?

Bericht door dekraan »

Hoi allemaal,

Ik ben sinds kort brood aan het bakken, en ben aan het oefenen met een standaard wit brood.

4 pogingen gedaan en vanochtend heb ik tot nu toe het beste brood eruitgekregen, en ik ben benieuwd waar ik nog wat kan verbeteren, want dat kan vast!

Recept is: 500gr eenvoudig tarwebloem van de AH, 300gr lauw water, 10gr zout en 7gr gedroogde gist.

Werkwijze?

Alles bij elkaar en even doorroeren en dan ongeveer 20 minuten met de hand kneden tot ik voor mijn doen een vliesje kan maken bij een stukje deeg.

Dan gaat het in een licht ingevette mengkom de oven in. We hebben een vrij oude stoomoven met een rijsprogramma. Ik zet m op 32 graden, lager gaat hij niet, maar de oven geeft dan zelf wel grofweg 38 aan.

Na ongeveer een uur kan ik er met de vinger een gat in prikken, en dan gaat het deeg eruit en doe ik de streekbakker na (https://youtu.be/uIJHmfb2_8M) waarna m'n deeg in een bus gaat.

Vervolgens weer in de oven, ongeveer een half uur tot 40 minuten, tot ik merk dat het terugveert als ik er zacht op duw.

Vervolgens eruit, 10 minuutjes rusten onder folie terwijl ik de oven voorverwarm op 220 met 30% vocht.

20 minuten bakken, en dan de oven naar 165 met 0% vocht. Ongeveer nog 20 minuten en klaar!

Ik gebruik nu een standaard vorm van Amazon: 23.5 x 12.7 x 8 centimeter. Het brood komt er wel ok uit, niet al te hoog maar de vorm is misschien ook iets te breed.

Brood smaakt uiteindelijk prima, wel wat saai, maar dat valt te verwachten denk ik met zo'n 'basic' recept.

Wat kan ik nog verbeteren aan t proces?

Foto's zijn van voor de 2e rijs, na de 2e rijs, in de oven en klaar en doorgesneden!AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding



Laatst gewijzigd door dekraan op zo 07 mar 2021, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gaat dit goed?

Bericht door lekkermelig »

Welkom!

De meeste bakkers hier stellen zich even voor voordat ze vragen stellen, wil je dat ook nog even doen?

En minstens net zo belangrijk: wil je je tapatalk onderschrift uitzetten? We willen hier geen reclame voor tapatalk.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Gaat dit goed?

Bericht door dekraan »

Dat ga ik doen! En heb ik inmiddels ook gedaan. Even testen of m'n handtekening uitzetten de spam ook gelijk weghaalt. Dat werkt zo te zien ook. :)
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gaat dit goed?

Bericht door Levinebaktbrood »

Al doende leert men. Als je een betere broodbloem gaat gebruiken, voor wit brood bv Amerikaanse patent, krijg je een beter resultaat. En als je het brood te laag vindt kan je altijd meer deeg in het bakblik doen :).
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Gaat dit goed?

Bericht door dekraan »

Levinebaktbrood schreef:Al doende leert men. Als je een betere broodbloem gaat gebruiken, voor wit brood bv Amerikaanse patent, krijg je een beter resultaat. En als je het brood te laag vindt kan je altijd meer deeg in het bakblik doen :).
Haha, meer deeg kan altijd :) ik ga nu eens op zoek naar een wat smaller blik, en bij de lokale molen langs. Die zegt zo'n 15% eiwitten in het bloem te hebben :)
Plaats reactie