pistolets uit de oven - diepvriesproblemen

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JEPEDEWE
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 17:20

pistolets uit de oven - diepvriesproblemen

Bericht door JEPEDEWE »

Beste allemaal
Ik heb een probleem waar ik behoorlijk mee worstel
Als ik bak, bvb pistolets, dan bak ik er natuurlijk meer dan ik nodig heb op dat moment
Ik vries ze dan ook in
En dit is geen succes eigenlijk
Als ik ze volledig afgebakken invries, uit de vriezer neem, ze laat ontdooien en afbak, dan lost de bovenste "pel" van de pistolet en dat is niet echt aangenaam (heeft blijkbaar iets met krimp te maken)
Als ik ze half afbak en invries, uitneem en ingevroren afbak, gebeurt dit niet, maar dan krijg is ze niet lekker bruin
Wat is nu eigenlijk de juiste procedure... of lukt het sowieso niet met pistolets (als ik een ovenkoek afbak is deze perfect, maar daar hoef ik natuurlijk geen krokant korstje)
Hetzelfde met (zelfgemaakte) gerezen bladerdeeg voor croissants bvb.... als ik ze uit de diepvries haal de avond voor ik ze afbak, gaan die nauwelijks rijzen... ik let me wijsmaken dat je eigenlijk meer gist moet gebruiken als je ze invriest, en dat je ze ook niet te lang in de vriezer moet houden want dat je gist dood is na 3 weken
Enfin... de relatie met mij en de diepvries zit op een laag pitje.... wie helpt er ons uit?
Bedankt
JP
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: pistolets uit de oven - diepvriesproblemen

Bericht door Levinebaktbrood »

Stokbrood en krokante pistolets kan je het beste nog een beetje warm in een plastic zak doen en dan in de diepvries. Zo blijft de korst mooier als je ze weer ontdooid.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
JEPEDEWE
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 17:20

Re: pistolets uit de oven - diepvriesproblemen

Bericht door JEPEDEWE »

en wat met je croissants? wat is het beste moment van invriezen? Klopt het als je je croissants te lang in de diepvries hebt (en misschien ander brood ook) je de gist doodt en je een oven-rijs kan vergeten?
Heb zopas je boek ontvangen... je recept voor croissants probeer ik zeker eens uit
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: pistolets uit de oven - diepvriesproblemen

Bericht door lekkermelig »

Weekendbakery doet de afgebakken croissants in de vriezer. Weet niet of dat het beste is, maar ze vinden ze nog steeds lekker
Warm en vers eten natuurlijk, dat mag duidelijk zijn! Wij vriezen croissant die we niet eten of met anderen delen binnen een dag in. We zetten ze, rechtstreeks uit de vriezer in de voorverwarmde oven (180 °C) en verwarmen ze 8 minuten, dan zijn ze weer perfect en bijna net zo goed als de verse… bijna!
Ik heb het laatst ook gedaan met mijn niet zo goed gelukte croissants, en die waren eigenlijk ook best nog smakelijk.


Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: pistolets uit de oven - diepvriesproblemen

Bericht door Levinebaktbrood »

Croissants kun je na het bakken invriezen. Laten ontdooien en weer even in de oven oppiepen. Je kunt ze ook direct na het vormen invriezen. Dan moet je ze los op een plaat in de vriezer doen. Als ze bevroren zijn kan je ze bij elkaar in een plastic zak doen. Doe ik dus zelf nooit. Ik heb geen vriezerruimte over om ze op een bakplaat in de vriezer te zetten.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
JEPEDEWE
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 17:20

Re: pistolets uit de oven - diepvriesproblemen

Bericht door JEPEDEWE »

als we het dan toch over croissants hebben Levine
In je boek heb je een recept en dat ga ik dit weekend waarschijnlijk wel eens volgen, maar, hoe dik rol je je bladerdeeg uit?
dank voor de extra info
JP
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: pistolets uit de oven - diepvriesproblemen

Bericht door Levinebaktbrood »

Dat weet ik niet precies. Ik heb het aangegeven in cm hoe groot je de lap uitrolt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie