Decoratie busbrood

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Decoratie busbrood

Bericht door Jos bakt »

Mijn proefpanel is zeer tevreden over het volkorenbusbrood wat ik maak. Ik ben ook tevreden maar de perfectionist in mij vindt toch dat er nog iets te verbeteren valt en dat is de decoratie.

Na het vormen bevochtig ik het deeg met een plantenspuit en rol het door de zaden. Die zijn dan mooi symmetrisch verdeeld ten opzichte van de naad. Ik zorg er voor dat het netjes in de bus geplaatst wordt. Met de naad naar beneden en de decoratie zit dan mooi verdeeld over beide kanten.

Ik gebruik mijn oven als rijskast. Tijdens de busrijs onder noppenfolie blijkt deeg wat 'uit te rollen'. Hierdoor zitten bovenop en aan één kant wel zaadjes, maar aan de andere kant veel minder of vrijwel niets.

Mijn vraag: hoe kan ik er voor zorgen dat de zaadjes mooi verdeeld blijven over beide kanten van het brood?
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Decoratie busbrood

Bericht door Bantam »

De kant waar de zaadjes zouden moeten blijven plakken kan je eens instrijken met eiwit.
Ik doe dit met een oude scheerborstel.


Mijn 2¢.
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Decoratie busbrood

Bericht door Jos bakt »

De zaadjes blijven prima plakken. Dat is het probleem niet.

Toch bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Teveel deeg voor de bus

Bericht door Jos bakt »

Ik heb met een bevriende bakker gesproken. Nadat hij wat vragen gesteld had kwam als oplossing de vulgraad van de bus. Ik doe er teveel deeg in. Daardoor kan de deegrol onvoldoende uitzetten in de bus en zoekt het ruimte in de laatste slag van de deegrol. De deegrol rolt dan dus een beetje uit waardoor de zaden ongelijk verdeeld worden over het uiteindelijke brood. Ook gaf hij als tip om de deegrol met de laatste slag tegen de lange kant van de bus te leggen. Hierdoor 'dwing' je het uitzetten van de deegrol aan de andere kant.

Inmiddels heb ik het getest en het is zoals hierboven beschreven. Het brood is nu wel minder hoog geworden als gevolg van de kleinere hoeveelheid deeg. Daar moet ik nog aan werken (samenstelling aanpassen).
Gebruikersavatar
Houtvogel
Opboller
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 09:21

Re: Decoratie busbrood

Bericht door Houtvogel »

Mooi verslag :!:
Alles met de hand.
Pegrim-oven.
Plaats reactie