Brood rijst niet gelijkmatig

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eagle49
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 13:31

Brood rijst niet gelijkmatig

Bericht door eagle49 »

Hai Allemaal ik hoop dat iemand een antwoord voor mij heeft.
Ik vind het erg leuk om brood te bakken maar ik loop steeds tegen hetzelfde aan mijn brood rijst aan voor en achterkant niet mee. Midden komt omhoog en 1e rijs is prima 2e ook maar in de oven komt het niet meer omhoog.. resultaat voor en achterkant erg laag en brood in geheel oom laag.. wie kan mij helpen.
Groetjes Hanneke
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Brood rijst niet gelijkmatig

Bericht door Levinebaktbrood »

Allereerst welkom op het forum Hanneke. Het is gebruikelijk dat nieuwe leden zich eerst even voorstellen in de daarvoor bestemde rubriek voordat ze vragen gaat stellen. Wil je dat alsnog doen?

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met dat het brood aan de voorkant en achterkant niet meerijst. Gaat het om een vloerbrood of om een brood dat gebakken wordt in een broodbakvorm? Als deeg in de oven tijdens het bakken niet meer rijst dan heb je het te lang laten rijzen. Bij het rijzen is het deeg leidend en niet de precieze tijd die in een recept staat.

Volgorde:
Deeg kneden. Deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.
Na kneden bol van maken en in kom laten rijzen totdat het deeg ongeveer 2 x zo groot is geworden.
Doorslaan (= lucht eruit drukken) en voorvormen (losjes opbollen).
Definitief vormen. Zorg ervoor dat er spanning in het deeg zit en dat het gelijkmatig is gevormd.
Laten rijzen in bakblik of rijsmandje tot bijna in volume verdubbeld. Als je er met een vinger op duwt mag de indruk even zichtbaar blijven en moet dan langzaam weer terugveren. Als je er makkelijk een kuiltje in kunt drukken ben je te laat.
Afbakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie