2e rijs hoe lang in koud huis (17 graden ) en wat is te lang

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Clarissa
Gaat de goede kant op
Berichten: 69
Lid geworden op: di 08 feb 2022, 09:56

2e rijs hoe lang in koud huis (17 graden ) en wat is te lang

Bericht door Clarissa »

Ik heb al heel wat dingen gebakken en de eerste rijs heb ik redelijk onder de knie. Na het kneden/vouwen ( afhankelijk van hoe nat het deeg is ) gaat het in een glazen litermaat en zo kan ik het heel goed in de gaten houden.

Wij zijn zuinige mensen en stoken weinig. Het is hier dus in huis tussen de 16.7 en 17 graden. ( laten we zomer even buiten beschouwing laten )

Om mijn deeg te laten verdubbelen kost dit zo 1:45 en 2:15 ( pin me er niet op vast want ik heb liever een onderrijs dan een overrijs )

Dit werkt prima voor mij. Als ik haast heb kan ik ook altijd nog voor de bulk de stoomoven gebruiken.

Waar het lastig word is de 2e rijs

Ik vorm meestal het brood. Laat het het nog 20 min rusten en vorm het dan nog eens en dan gaat het in een rijsmandje.

En dan is dus mij vraag hoe lang zal ik dit laten rijzen?

Ik doe meestal 40-60 min maar ik denk dat dit dus te kort is. Zou ik kunnen aannemen dat de tijd die het extra kosten tijdens de eerste rijs dat ik die info mee kan nemen voor rijs 2.

Dus als ze adviseren 1 uur 2e rijs dat ik 2 uur moet doen?
Zelfde voor witte bolletjes ipv 25 min 50 min?

Ik lees tips met induwen maar echt ik kan niks met al die tips. Ik zie gewoon niet waar ik op moet letten . Niemand laat ook eens zien wanneer je te laat bent hahahha daar zou ik nu iets aan hebben ;)

de eerste rijs is heel simpel. Tot verdubbeling maar rijs 2? Ik heb gewoon geen idee.

Dankjewel al vast en sorry als ik gefrustreerd klink hahahah :oops: :oops: :oops:
bloem: Amerikaans patent
Starter: Jip gemaakt van volkorenmeel
Oven: Aeg met stoomfunctie
Mixer: komt voor brood niet uit de kast
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: 2e rijs hoe lang in koud huis (17 graden ) en wat is te lang

Bericht door Levinebaktbrood »

Rijstijden zijn nooit vooraf aan te geven. Zijn afhankelijk van gebruikte hoeveelheid gist (of desem), de deegtemperatuur na het kneden en de omgevingstemperatuur. Het deeg is altijd leidend en niet de klok. Hoe warmer de omgevingstemperatuur hoe sneller het deeg rijst.

Als je nadat het deeg gevormd is op het deeg duwt dan zal het direct terugveren (als je er dan makkelijk een kuiltje in kunt duwen is het deeg nog niet goed op spanning). Als je het deeg laat rijzen zal er steeds meer lucht inkomen. Het deeg is goed gerezen als je er met een vinger op duwt, de afdruk even zichtbaar blijft en dan langzaam terugveert. Je moet dus het moment voor zijn dat je er een gaatje in kunt duwen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Clarissa
Gaat de goede kant op
Berichten: 69
Lid geworden op: di 08 feb 2022, 09:56

Re: 2e rijs hoe lang in koud huis (17 graden ) en wat is te lang

Bericht door Clarissa »

Dankjewel voor het reageren. Uiteraard is het deeg lijdend. En ik begrijp dat het afhankelijk is van veel factoren. Maar ik vroeg me gewoon af of ik de eerste rijs mee mkon nemen als leidraad. Maar ik las wel wat extra punten bij je. Zo als dat het niet te makkelijk moet gaat. Dat is een interessant iets. Ik ga maar gewoon testen.
bloem: Amerikaans patent
Starter: Jip gemaakt van volkorenmeel
Oven: Aeg met stoomfunctie
Mixer: komt voor brood niet uit de kast
Plaats reactie