brood bakken met Aldi deegmix

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
buggenhoutsbakkerke
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 01 mei 2022, 10:43

brood bakken met Aldi deegmix

Bericht door buggenhoutsbakkerke »

Hallo,

ik ben gloednieuw hier en ik ben sinds kort weer beginnen bakken met de deegmix van Aldi.
Mijn brood rijst goed vind ik maar ik zou graag hebben dat het nog iets beter rijst, daarom ben ik aan het experimenteren.
Ik leg mijn stappen uit, wat kan beter of moet er anders ?wees vrij om mijn fouten te vermelden :)

- 500 gr deegmix mengen met 300 ML lauw water (27°), ongeveer 10 minuten laten kneden in keukenrobot.
- 5 minuten kneden met de hand en opbollen.
- 45 minuten laten rijzen op warme plaats.
- 10 minuten met hand kneden en opspannen zodat het zijn uiteindelijke vorm heeft.
- 60 minuten laten rijzen in oven, ik heb de oven op 30°( (onder en boven warmte) gezet en een pot met kokend water gezet. ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door het resultaat van mijn tweede rijs.
- 50 minuten bakken in oven 210°, ik heb hier ook een pot met kokend water onderaan gezet zodat er ook stoom is tijdens het bakproces.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: brood bakken met Aldi deegmix

Bericht door Victory »

Hallo en welkom

Ik ken de inhoud van de mix niet, dus kan geen woord zeggen over je rijstijden of wat dan ook.

Enige wat ik wel kan zeggen is dat je na het rijzen je brood alleen hoeft te ontgassen. Nogmaals kneden doe je meer kwaad dan goed mee.

Kijk verder goed naar hoe je deeg op vingerafdruk testen reageerd zodat je geen overrezen brood krijgt.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Plaats reactie