inzakkende starter

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bakphine
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 aug 2022, 10:50

inzakkende starter

Bericht door bakphine »

Ben nog een beginnende zuurdesembakker en raak zo langzamerhand enigszins in paniek. Mijn eerste brood smaakte goed maar dat was het dan ook. Het was een keiharde pannenkoek die aan de EH was vastgeplakt. Oké dacht ik, niet getreurd en begin opnieuw. Helaas begaven de batterijen van mijn weegschaal het tijdens het afwegen van de nieuwe starter. Omdat ik niet wist hoeveel er in de pot zat heb ik het maar weggegooid en ben een nieuwe starter begonnen.
Ik was naar de molen geweest in Bergen op Zoom en had rogge- en tarwemeel ingekocht. Vol goede moed begonnen en het desem rees de pot uit. Maar nu ben ik bij dag 4 en 5 en in de ochtend kijk ik blij naar de gerezen starter. In de loop van de ochtend zakt het allemaal weer in elkaar tot waar het de avond daarvoor begon.
Dus.... ervaren forumgenoten, wat gaat er verkeerd of is het toch normaal? De temperatuur is met deze buitentemperaturen zeker 24 graden dus daar kan het niet in zitten. Het materiaal is schoon en dankzij de nieuwe batterijen zijn de verhoudingen ook juist. Ik gebruik de aanwijzingen van Levine.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: inzakkende starter

Bericht door Victory »

Dat hoort zo, zodra het begint in te storten kun je het verversen.
Desem gebruik je op het moment dat het blij en vrolijk 1-2x het begin volume heeft. In de zomer gaat dat wat heftiger dan in de winter.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Plaats reactie