Een standaard wit brood

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lange-jan

Een standaard wit brood

Bericht door Lange-jan »

Hallo mede bakkers,

Ik ben van de week bij de molen geweest hier in de buurt. Om wat tarwebloem te halen voor een "standaard" wit brood.

Thuis aangekomen met mijn gekochte spulletjes meteen aan de slag gegaan.
Echter bij het snijden van de brood was hij wat gelig, niet echt de witte kleur van een standaard wit brood.

Wat blijkt nu, deze molen verkoopt alleen ongebleekte tarwebloem

Ik heb even wat rond gesnuffeld op de site's van de zuid molen en bakkertje thuis, maar kom de term gebleekte tarwebloem nergens tegen.
Welke tarwebloem kan ik het beste bestellen voor een mooie witte busbrood?

Hier een plaatje van een witbrood zoals ik de kleur graag zou willen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Een standaard wit brood

Bericht door stillekracht »

Volgens mij mag je in je handen klappen! Om lekker brood te maken heb je inderdaad wat gelige bloem nodig. De molenaar waar ik het haal noemt het romig. Het heeft wat meer beet en het wordt dus niet zo'n smaakloze kleffe bende als wat je in de supermarkt koopt.

Ik zou niet verder gaan zoeken, maar er van gaan genieten :B:
Gebruikersavatar
Lange-jan

Re: Een standaard wit brood

Bericht door Lange-jan »

Aan de smaak lag het zeker niet, maar ik vind de kleur wat apart.
Als ik zo de bakplaatjes van mede bakkers zie loopt het water al de mond uit bij zo´n mooie witte bus brood.
Dit blijkt dus gebleekte tarwebloem te zijn..
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Een standaard wit brood

Bericht door bakplaat »

Lange-jan schreef: Hier een plaatje van een witbrood zoals ik de kleur graag zou willen:
Hallo Jan...
Het brood op dit plaatje heeft toch ook geen uitgesproken witte,maar een enigszins roomachtig/gelige kruimkleur.Dit brood kan zowel van gebleekte als van ongebleekte bloem gebakken zijn.
Door het gebruik van diverse broodcrèmes/-poeders,kan de warme-of industriële bakker wat met de kruimkleur manipuleren,zodat niet duidelijk blijkt,of er gebleekte dan wel ongebleekte bloem is gebruikt.
De VWA=Voedsel en WarenAutoriteit,(voorheen Keuringsdienst van Waren) stelt geen verplichting,van vermelding hieromtrent.
De producent kan volstaan met de vermelding dat zijn brood met Tarwebloem of -meel gebakken is.Wel dient worden vermeld,welke hulpstoffen de zg. E-(nrs.) gebruikt zijn.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
martinh123

Re: Een standaard wit brood

Bericht door martinh123 »

Je kunt ook een paar maanden wachten dan verkleurt de bloem vanzelf
Mijn meel bestel ik altijd bij de Zuidmolen heb altijd 3 zakken van 5 kilogram. Volkoren, Spelt en Amerika Patent
Het meel van de molen is altijd wat geelachtig, de kleur verandert na een maand of 2 het word lichter.
Om te kijken of het meel / bloem vers is knijp je een keer in het meel / bloem als het naar jou hand blijft staan dan heb je verse meel / bloem

Als ik een witje maak gebruik ik
Amerika Patent 300 gram + Tarwebloem 100 gram kijken of het eiwitgehalte tussen 13 en 17 % ligt, anders wat extra gluten gebruiken.
Verder het deeg afwerken zoals je gewend bent om brood te bakken.
Gebruikersavatar
Greetje

Re: Een standaard wit brood

Bericht door Greetje »

Hallo allemaal ik ben nieuw hier, maar ik las hier dat je extra gluten
bij moet voegen?
Mag ik weten waarom en waarvoor die extra gluten dienen? :oops:
en wat zijn gluten ik bedoel onder welke naam of waar kan ik die kopen.
bedankt.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Een standaard wit brood

Bericht door TigerManZ »

Bij mijn weten hoef je echt niet overal gluten bij te voegen. Dat is afhankelijk van de meel/bloem die je gebruikt.
In tarwemeel/bloem zitten gluten en daar kun je ook prima een lekker witbrood mee bakken.

Gluten ontstaan bij het kneden, daarom is het belangrijk dat je lang genoeg kneed.
Hoe en waarom dat zo werkt weet ik ook nog niet, zelf bak ik pas een aantal maanden regelmatig een brood.... :oops:

Wel weet ik dat gluten het "skelet" van het brood vormen, dus mede bepalen of je een hoog of plat brood krijg.
Dit is ook te beïnvloeden door de manier van vormen van het brood...

Suc6
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Greetje

Re: Een standaard wit brood

Bericht door Greetje »

ik gebruik voor mijn wit brood,500 gram bloem 30 ml lauw water
50 gram roomboter gezouten 10 gram gedroogde gist,
2 koffie lepels suiker en 2 thee lepels zout.
Sta 15 min te kneden en de 2de x 10 min.
mijn brood bak ik af op 180 graden in 30 min.
Het zijn mooie kleur broden goud-blond van kleur
en mooi los van binnen niet klef of plakkerig
MAAR ze zijn niet hoog heb een zwarte brood blik gekocht,
Wat moet ik doen om hogere broden te krijgen.
mijn deeg laat ik 30 tot 45 min rijzen en is meer dan de helft verdubbeld,
maar ze worden toch niet zo hoog als in de winkel.
Daarom was mijn vraag dus wat zijn gekochte gluten??
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Een standaard wit brood

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik denk dat je broodbakblik te groot is, dan krijg je nooit een hoog brood. Bakblik 30 cm = 550 gram bloem.

En wat bedoel je met Sta 15 minuten te kneden en de 2e x 10 minuten? 1 x kneden is genoeg hoor ..... :G

Je kunt glutenpoeder kopen bij molens en winkels waar ze ingredienten voor het zelf bakken van brood verkopen, maar als je goede bloem gebruikt (dus niet uit de supermarkt) is het voor een wit brood niet nodig om glutenpoeder toe te voegen

30 ml moet 300 zijn neem ik aan, 0 vergeten ^)^ . Beter is het trouwens om water ook af te wegen, 300 gram water dus.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Een standaard wit brood

Bericht door bakplaat »

Hallo Greetje
Weinig water...30 ml water op 500gram bloem ??? :mrgreen: lijkt me echt een vergissing hoor,1ml water is 'slechts' 1 gram,30 ml = dus 30 gram.
Begin eens met +/- 300 ml/gram= 60% van de bloem.Ook is het nauwkeuriger om alles af te wegen,als je 10 gram gedroogde gist kunt afwegen,(wat ook aan de ruime kant is) kun je het zout (ook 10 gram=2 %) en 5-7 gram gist is voldoende.

Na een keer kneden,hoef je het deeg geen tweede keer meer te kneden hoor en kun je het na de eerste rijs,weer wat terug laten rijzen en daarna het brood gaan vormen in de vorm/bus leggen weer laten rijzen en afbakken.
Kijk maar eens naar mijn FOTOSERIE Daar zie alles stap voor stap in de juiste volgorde.

Als je een goede kwaliteit bloem hebt,liever geen bloem van de supermarkt,zit er voldoende GLUTEN in,zodat je die niet extra hoeft toe te voegen.Soms wordt glutenpoeder wel toegevoegd aan bruine degen,zoals voor tarwe of volkorenbrood.

Verder weet ik niet hoe groot jouw broodblik/bus is.Zelf gebruik ik voor mijn standaardbroden bussen van 30 cm en voor het deeg 550 gram bloem/meel. per broodbus.

Hopelijk kun je met deze info,even vooruit en laat ons eens weten...de resultaten van je volgende poging een goed brood te bakken.Succes :!:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Een standaard wit brood

Bericht door Levinebaktbrood »

Nou dat is 2 x hetzelfde antwoord ^)^, dan moet het volgende keer beter gaan.

Ik was alleen niet ingegaan op de hoeveelheid gist en zout ..... :o
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Een standaard wit brood

Bericht door bakplaat »

Het kan/zal wel zo zijn Levine,dat jij het er net op had staan,toen ik er aan begon...ik had het nog niet gezien. :D,
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Een standaard wit brood

Bericht door Merlijn »

Moet je bij 550 gr meel ook niet 330 gr water doen ipv 300?
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Een standaard wit brood

Bericht door bakplaat »

Niet alleen dat Merlijn...ook alle andere ingrediënten naar verhouding omrekenen en...gebruiken. ;K
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Een standaard wit brood

Bericht door Merlijn »

Oeps, daar had ik nu weer niet aan gedacht..
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Plaats reactie