hoe overleeft de starter de winter?

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bakphine
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 aug 2022, 10:50

hoe overleeft de starter de winter?

Bericht door bakphine »

De temperatuur in mijn keuken is aanzienlijk gedaald nu de verwarming niet zo hoog gezet wordt.
Dat heeft onmiddellijk gevolgen gehad voor de twee starters op het aanrecht. Er stijgt niets meer.
Hoe lossen jullie dit op? Help!
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: hoe overleeft de starter de winter?

Bericht door Victory »

Een kleine ruimte om je potje warm maken. Je kunt een potje in een thermosbeker zetten. Je kunt een klein klikboxje vullen met een vaatdoek voor condens en isolatie, een potje kokend water met deksel en je potje desem aan de andere kant. (Houdt wel in de gaten of je box nooit heter wordt dan 33 graden eerst test doen dus) extra handdoek of deken over de gesloten box voor isolatie. Verwarmings folie aan de buitenkant werkt ook.

Of een koel/warmhoud 'koelbox' gebruiken icm een thermometer stekker die zelf afslaat. Of een grote box waar je ook je deeg in kunt laten rijzen met waterbedverwamingselement icm thermosbeker of gewoon. Op thermostand van de mat maar nooit direct er iets op zetten. Dan hebben we ook nog een terrarium mat icm zo'n temperatuurstekker. Mogelijkheden genoeg 😁
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Carmiggelt
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 14:15

Re: hoe overleeft de starter de winter?

Bericht door Carmiggelt »

Ik heb veel gehad aan deze tips en tricks. Ook mijn starter begon het te koud te krijgen in de constructie die de afgelopen maanden best goed voldeed. Die clickbox en die extra pot kokendheet water maakten het verschil, en oké, ook de thermostaat even op een minder zuinige stand ;)
Bedankt Victory!
Plaats reactie