Desem wil niet opstarten

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miel
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 00:04

Desem wil niet opstarten

Bericht door Miel »

Hallo!

Ik heb probleempjes met mijn desems,
Ik heb er al 2 geprobeerd op te starten, zonder succes.
De eerste was met volkorenmeel vd molen, op dag 3 was die wel actief / verdubbeld, maar op dag 4,5 en 6 niks meer, ook na het dagelijks verversen / voederen.
Deze week dan roggemeel gehaald vd supermarkt, delhaize in Belgie ( ik had thuis enkel roggebloem vd molen ). En vandaag op dag 4 stinkt hij verschrikkelijk maar geen leven.

Ik ga als volgt te werk:
Dag 1: 40 gr meel, 40 gr water,
Dag 2: 30 gr meel, 30 gr water, toevoegen,
Dag 3 helft weggooien, 30 gr meel en water toevoegen, volgende dagen herhalen.

Aan wat zou dit kunnen liggen, ik gebruik kraantjeswater, zou ik eens moeten proberen met flessenwater?
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Desem wil niet opstarten

Bericht door TigerManZ »

Lijkt me niets mis mee op deze manier.

Mijn ervaring is wel dat je met desems soms wat meer geduld moet hebben dan dat recepten aangeven. M.a.w. gewoon een week langer volhouden en bij twijfel een tarwedesem op een dag een keer een klein deel roggemeel geven.

De aanhouder wint :grin:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Ojee
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 16:07

Re: Desem wil niet opstarten

Bericht door Ojee »

Mijn desem leek in het begin ook niks te doen. Duurde wel 2 weken voordat er leven in kwam. En dat vermeerderen dat gebeurde bij mij ook niet. Dat is natuurlijk ook geen vermeerderen, maar een soort rijzen. Roer het maar goed door en het is net zo veel als waar je mee begon. De natuurlijke gisting maakt belletjes, daardoor lijkt het meer.

Ik weet niet waar je woont. Er zijn gebieden in de wereld waar ze veel chloor aan het water toevoegen en tja, bacteriën/schimmels en chloor zijn geen vrienden. Probeer het eens met flessenwater.

Je zegt dat het stinkt? Desem ruikt fris-zuur. Sommige mensen vinden dat stinken, anderen vinden dat lekker.

Ik heb mijn desem gestart met roggemeel, zodra het wat ging doen, ben ik overgestapt op tarwemeel. Ik houd niet van de zurige smaak van roggemeel/-brood. Desem maken is een kwestie van geduld. Ik dacht dat de mijne het ook niet zou doen, maar dat komt vanzelf.

OJ
Gebruikersavatar
Miel
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 00:04

Re: Desem wil niet opstarten

Bericht door Miel »

Ik kwam deze avond thuis, na het werk, en tadaa, de desem was begonnen met gisten, hij was mooi verdubbeld, en zelfs meer.
Het enigste dat ik veranderd heb, sinds de laatste verversing op zaterdagavond, was dat ik flessenwater gebruikt had. Nu terug ververst, hopen dat ie het blijft doen!

Is er een groot verschil, qua smaak tussen tarwe en rogge / spelt desems? Zijn er nog andere factoren die de smaak beinvloeden ( zuurder of net andersom?)
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Desem wil niet opstarten

Bericht door TigerManZ »

De temperatuur waarbij een desem gist doet ook wat met de smaak. Hoe warmer hoe zuurder, daarom bewaar ik mijn desems in de koelkast want ik hou er niet van als het brood erg zuur wordt.

Over een zuurdere smaak bij een roggedesem heb ik zelf wat vraagtekens...¿¿¿
Mijn tarwedesem (opgestart met rogge) smaakt niet echt zuur. Omdat ik het verschil wel eens wilde merken heb ik met wat tarwedesem een roggedesem gemaakt. Daarmee 2 desembroden gebakken, de een met het tarwedesem en de ander met het roggedesem en wat blijkt, er zit erg weinig smaakverschil in. Bij mij thuis proefden we allemaal wel iets verschil maar dat was echt minimaal...
Of dat komt omdat beide desems in de koelkast worden bewaard??? Ik haal ze er s'avonds uit, voed ze de volgende dag als ze op temperatuur zijn gekomen en na het verdubbelen van het volume, dus als het weer inzakt, gaan ze de koelkast weer in.
Denk dat ik maar eens een keer met deze desems aan de slag ga en ze dan buiten de koelkast bewaar en om de dag ververs/voed. Kijken of dat een uitgesprokener verschil geeft.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Plaats reactie