Ai, heb ik mijn desem om zeep geholpen?

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suus76

Ai, heb ik mijn desem om zeep geholpen?

Bericht door suus76 »

Hallo!

Een aantal dagen geleden ben ik mijn eerste desem-starter gaan maken. Heb meel gehaald bij de molen, en mijn starter deed het fantastisch, op de tweede dag was het mengsel al verdubbeld, zo ook op de derde dag. Gisteren, de vierde dag, gebeurde er echter weinig, en vandaag zie ik ook minimale actie. Nu ben ik het recept nog eens goed gaan doorlezen op de blog van Levine, en wat blijkt, ik heb iets stoms gedaan. Ik heb mijn desemstarter van roggemeel niet gevoerd met tarwebloem, maar met volkoren meel. Iets compleet anders volgens mij. Kan ik mijn starter nog reanimeren of moet ik maar gewoon overnieuw beginnen? Ik heb de desem vanochtend gevoerd met 60 gram volkorenmeel en 15 gram roggemeel en 75 gram water.

Wat kan ik doen? ( naast een nieuwe starten, er staat inmiddels een potje met roggemeel en tarwebloem starter naast, maar die heb ik net pas gevuld , die kan ik dus voorlopig nog niet gebruiken)

Met vriendelijke groet
Suus.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ai, heb ik mijn desem om zeep geholpen?

Bericht door Levinebaktbrood »

Je hebt hem zeker niet om zeep geholpen. Zou je immers een desem willen maken van volkorenmeel dan kan dat ook. Je kunt er iedere "smaak" aan geven. Zie ook het artikel op mijn blog.

Gewoon doorgaan en dan het volkorenmeel vervangen door tarwebloem. That's all :G.

Ik heb zelf altijd 2 desems staan: 1 op basis van tarwebloem en 1 op basis van roggemeel. Als ik voor een recept een desem op basis van volkorenmeel of speltmeel nodig heb dan neem ik een klein beetje van mijn roggedesem en vul dat aan met volkorenmeel of speltmeel. Als ik een semolinadesem nodig heb dan ververs ik mijn desem op basis van tarwebloem met semolina. Enz. enz.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
suus76

Re: Ai, heb ik mijn desem om zeep geholpen?

Bericht door suus76 »

Owwwwwwwwww gelukkig! Ik was al bang dat al mijn zorgen voor niets waren geweest, omdat het mengsel ook al twee dagen weinig leven vertoont! Bedankt voor het snelle antwoord!
Plaats reactie