Desem vraagje

Alles over desem
Gebruikersavatar
leniejj
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 11:44

Desem vraagje

Bericht door leniejj »

Even vraagje mbt zuurdesem.

Ik volg het "recept" van Levine. En ik moet steeds 100 gram van de dag ervoor gebruiken. Maar wat doen jullie met de rest?
Doen jullie het vervolgens in een schoon bakje of in een schone?
En als laatste vraag gebruiken jullie koud of warm water?

Bedankt alvast!
Groetjes Lenie
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Desem vraagje

Bericht door brood daar zit wat in »

De rest van het desem doe ik altijd in een plastic zakje en gooi ik weg.
Meestal pak ik wel een schoon bakje, als ik een paar dagen achter elkaar ververs dan gebruik ik soms wel 2 keer hetzelfde bakje.
Ik gebruik altijd water van 20-21 graden.

Succes ermee!!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door Levinebaktbrood »

De antwoorden op je vragen staat in het artikel op mijn blog:

[blok]Gebruik tijdens het verversen water met een temperatuur van 21 – 25 °C.

Door steeds een gedeelte van het mengsel weg te gooien voordat je het weer gaat voeden geef je de desem vers “voedsel” zodat het sneller actiever wordt. En ja dat weggooien is zonde, maar als je het niet doet krijg je een potje, emmer, babybadje en vervolgens een zwembad vol met desem en wat moet je daar vervolgens dan weer mee …..?[/blok]


Ik neem zelf niet altijd een schone pot.

Succes :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Linda810

Re: Desem vraagje

Bericht door Linda810 »

Op de website van The Fresh Loaf zijn veel topics over wat te doen met desem die je 'over hebt'. Zie bijvoorbeeld http://www.thefreshloaf.com/node/29713/ ... gh-starter, of Google what to do with leftover sourdough starter
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door Levinebaktbrood »

Je kunt inderdaad heel veel andere leuke dingen doen met zuurdesem dat je anders weg zou gooien. Maar.... dan gaat het wel over desem dat al "goed" is. Ik bak er ook weleens pannenkoeken en wafels mee (recepten op mijn blog).

Wat je tijdens de opbouwfase van de desem weggooit is nog niet actief, je kunt er eigenlijk niet zoveel mee. Je kunt er immers ook nog geen brood mee bakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door lekkermelig »

Nee, en als je desem wel actief is en je elke keer met een voordeeg werkt verspil je eigenlijk maar heel weinig.
Ik werk met een kleine hoeveelheid moederdesem (zo'n 150 gram), daar bak ik wekelijks minstens 7,5 kg deeg mee. Moet je natuurlijk wel de dag voor je gaat bakken BIJTIJDS een voordeeg maken. Dus bv 5 uur 's middag voordeeg maken en zaterdagmorgen meteen bakken. Je gooit zo nauwelijks iets weg als je desem eenmaal actief is.

Maarruh, ieder heeft weer zijn eigen stijl :G
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik bewaar ook altijd maar weinig desem, van een klein beetje kun je immers veel maken.

Maak net als Wil vaak een voordeeg. Het kleine beetje dat ik dan overhou ververs ik weer en gaat terug in de koelkast.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
ronnievk

Re: Desem vraagje

Bericht door ronnievk »

Ik giet altijd koud water bij mijn desem, nooit problemen mee. Eigenlijk is desem heel makkelijk en verdraagzaam spul en is het nauwelijks 'stuk' te krijgen.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door lekkermelig »

Dat ben ik wel met je eens Ronnie. Er wordt soms heel moeilijk of geheimzinnig gedaan over desem, maar als je eenmaal een cultuur hebt is het wel vrij degelijk. Ik heb laatst een desem die een week of twee a drie in de koelkast verhongerde weer opgelapt, door twee keer te voeren in korte tijd. Zelden zo een actief potje gehad... en ik denk dat sommigen hem eerder weggegooid hadden, want het was niet beschimmeld, maar zag en rook ook niet echt lekker. Nu weer wel trouwens. Dat is ook de hele essentie van desem: door het zure milieu en de juiste voeding komen vanzelf de goede bacterien en gisten weer boven.
En het rijst allemaal net even wat minder snel, dus het luistert minder kritisch bij het bakken. Moet je wel de tijd hebben natuurlijk.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Jron

Re: Desem vraagje

Bericht door Jron »

Handige informatie. Ook net begonnen met zuurdesem. Dag drie en het begint te pruttelen.
Gebruikersavatar
leniejj
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 11:44

Re: Desem vraagje

Bericht door leniejj »

Bij mij gebeurt er niks op dag 3. Weet niet wat er niet goed is gegaan..
Groetjes Lenie
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door lekkermelig »

Het eerste wat je nodig hebt is geduld... en als je begint met rogge kan het bijna niet meer mis
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
cisje
Chef stoffer en blik
Berichten: 21
Lid geworden op: za 19 jan 2013, 13:24

Re: Desem vraagje

Bericht door cisje »

Als er niks gebeurd op dag 3, zal ik nog een keer dag drie voeden. Ik had vorige week veel actie op de tweede dag en niks op de derde dag. Toen heb ik de derde dag herhaald en daarna was er weer veel actie. Dus inderdaad geduld het komt allemaal goed;-)
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door Ballie »

Totdat het desem volledig actief is, zou ik sowieso dagelijks verversen. Ofwel + 100 gram behouden en bijvoeren met 100 gram bloem/meel en 100 gram water.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
leniejj
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 11:44

Re: Desem vraagje

Bericht door leniejj »

Dag 3 had ik al keer herhaald.

Maar de aanhouder wint :G
Groetjes Lenie
Gebruikersavatar
ronnievk

Re: Desem vraagje

Bericht door ronnievk »

Mijn tip: niet opgeven voor er een week voorbij is. Toen ik mijn starter maakte (een jaar of twee geleden denk ik) had ik na 3 of 4 dagen weinig vertrouwen in de voortgang en zag het er niet echt smakelijk uit. Ik heb het toen weggespoeld en ben opnieuw begonnen. Weer na 3 of 4 dagen leek het niet echt goed te gaan, toch doorgezet en na nog een paar dagen had ik een prima, mooi actief desem en ik gebruik het nog steeds. Er zit dus ergens een moeilijk moment in het startproces waar je even doorheen moet.

Groet,
Ronnie.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Desem vraagje

Bericht door miesje1959 »

Dat had ik ook. De derde dag herhaald en op advies van het forum ben ik maar door gegaan. het is een mooie desem geworden, die ik iedere week trouw voer en waar ik maar weinig (lees niets) mee doe.


Kan eigenlijk niet goed kiezen welk recept ik ga maken en omdat ik niet goed durf ;S ;B
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door lekkermelig »

miesje1959 schreef:Dat had ik ook. De derde dag herhaald en op advies van het forum ben ik maar door gegaan. het is een mooie desem geworden, die ik iedere week trouw voer en waar ik maar weinig (lees niets) mee doe.


Kan eigenlijk niet goed kiezen welk recept ik ga maken en omdat ik niet goed durf ;S ;B
Nou, gewoon beginnnen! Het is echt heel makkelijk. Ik heb hier al een paar keer de volledige werkwijze voor vermont sourdough gegeven, dat lukt echt wel.. zeker met zo'n mooie broodoven :-)
Je moet hem alleen niet vergeten aan te zetten :o

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Desem vraagje

Bericht door miesje1959 »

lekkermelig schreef:
miesje1959 schreef:Dat had ik ook. De derde dag herhaald en op advies van het forum ben ik maar door gegaan. het is een mooie desem geworden, die ik iedere week trouw voer en waar ik maar weinig (lees niets) mee doe.


Kan eigenlijk niet goed kiezen welk recept ik ga maken en omdat ik niet goed durf ;S ;B
Nou, gewoon beginnnen! Het is echt heel makkelijk. Ik heb hier al een paar keer de volledige werkwijze voor vermont sourdough gegeven, dat lukt echt wel.. zeker met zo'n mooie broodoven :-)
Je moet hem alleen niet vergeten aan te zetten :o

Wil
Wil, ik heb die beschrijving ook in een apart dokument opgeslagen. Maar het speltdesem verdubbeld niet maar gaat maar ¼ omhoog, om binnen een paar uur weer in te zakken.
Om die reden ben ik bang dat het brood amper zal rijzen.
Maar ik ga er zeker aan beginnen hoor.
Oh ja en die broodoven bakt geweldig. Heb nu ook door hoe hij werkt en dat zie je ook meteen aan de broden die eruit komen.
Nu de desembroden nog. Misschien eerst eens een brood bakken in combinatie met gist.

De Manz ben ik ook eens vergeten aan de zetten, dat ging nog net goed. Gelukkig kan je binnen een half uur de oven gebruiken. Hij zakte wel iets in maar niet zo heel erg.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door Levinebaktbrood »

Astrid: wellicht dat een paar keer extra verversen de desem wat levendiger maakt. Bijvoorbeeld gedurende 2 dagen 2 x per dag verversen. Tussendoor niet in de koelkast zetten.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door lekkermelig »

Astrid,
Dat heb ik bij mijn tarwedesem ook. Ik heb een desem met 100 procent hydratatie (dus evenveel water als vocht) en die zie ik wel iets rijzen maar zeker geen 100 procent. En na een aantal uren zakt ie in als een kaartenhuis.
Maar als je het desem gebruikt voor je deeg gaat het prima, en het werkt eigenlijk beter dan mijn roggedesem. Dat rijst trouwens wel veel meer, maar is ook veel zuurder en ruikt meer naar azijn ipv yoghurt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Desem vraagje

Bericht door miesje1959 »

Dat zal ik eens proberen Levine, Moet ik dan bij elke voeding beginnen met 100 gram desem en dan 100 gram meel/water bijvoeren?
Heb hem meteen maar gevoerd :G
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door Levinebaktbrood »

Nee Astrid. Zodra de desem goed is hoef je je niet meer aan het opbouwschema te houden.

Gooi het meeste weg en vul aan met bloem/meel en water. Bijvoorbeeld 20 gram desem aanvullen met 40 gram bloem/meel en 40 gram water.

Je kunt het beste meer bloem/meel en water toevoegen dan dat er desem in de pot zit. Wordt de desem veel beter van.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Desem vraagje

Bericht door miesje1959 »

Aha, nu valt het balletje v.w.b. de voeding.

Wil, lees net dat het bij jou ook zo is.
Probeer hem eerst nog wat aktiever te maken en dan ga ik echt deze week nog een desem brood bakken. :G
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Desem vraagje

Bericht door brood daar zit wat in »

Kan het er ook niet aan liggen welke bloem je gebruikt of het desem snel actief is/helemaal verdubbeld.
Ik gebruik sinds kort biologische bloem van de Zuidmolen en m'n desem is nog nooit zo actief geweest. Nu snap ik wat forumleden bedoelen dat ze zo blij zijn als hun desem bubbelt :D
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door lekkermelig »

Misschien is de activiteit al weer voor bij als je kijkt. Ik gebruik dezelfde biobloem van de zuidmolen, maar ik vind het echt niet verdubbelen, het valt me iedere keer weer tegen. Maar er is werkelijk helemaal niets mis mee als ik brood ga bakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Desem vraagje

Bericht door miesje1959 »

Ik gebruik ook biologisch meel maar dan speltmeel (Oberkulmer Rotkorn)
Het bubbelt niet maar ik zie wel belletjes en dat het zich vermeerderd.

Inmiddels ben ik druk recepten aan het lezen, moet toch een keuze maken hè!
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik gebruik tegenwoordig gewoon supermarkt tarwebloem voor mijn desem. Gaat uitstekend, verdubbelen is geen probleem, soms bijna verdriedubbelen.

Desem zal altijd weer inzakken nadat hij op z'n top is, daar bestaan ook wat misverstanden over. Dat hoort zo. De kracht gaat er dan vanaf.

Je kunt ook een beetje spelen met je desem. Wil je niet dat hij binnen 6 uur verdubbeld dan neem je weinig desem en je geeft hem veel voeding. Bijvoorbeeld in de verhouding 1:5:5, 1 deel desem en 5 delen bloem/meel en 5 delen water. Dan duurt het langer voordat hij z'n top bereikt dan dat je in de verhouding 1:2:2 voedt.

Je kunt controleren of je desem (nog) actief genoeg is. Als het drijft op water is hij nog goed. Zinkt de desem meteen dan moet je hem eerst weer verversen voordat je hem kunt gebruiken. Dit trucje werkt het beste met desem op basis van bloem.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door lekkermelig »

Als je tijd genoeg hebt zou ik zeker iets kiezen ZONDER gist, met alleen desem. De smaak en textuur is namelijk behoorlijk verschillend. Wij zijn dol op desembrood, en vinden de hybride broden (desem plus gist) ook best lekker, maar zeker niet hetzelfde smaken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rik R

Re: Desem vraagje

Bericht door Rik R »

Zoveel verstand heb ik er niet van (nog maar 2 desembroden) gemaakt.
Maar ben erg tevreden over de zeeuwse bloem die ik gebruik. (voor desem).
Na een paar mislukte pogingen met amerikaanse bloem (was bang voor de toevoegingen) en patentbloem, ben ik toevallig met de zeeuwse bloem in de weer gegaan.
Zodra ik de desem uit de koelkast haal begint deze na enige tijd al te bubbelen, zelfs zonder ververst te hebben.
Het is al diverse keren gebeurt dat het dekseltje er van af vloog, zelfs in de koelkast.
De desem verdubbelt na het voeren altijd precies, va 250 ml naar 500 ml, niet meer, niet minder.
Wil er niks mee zeggen, als ik met patent of amerikaanse was doorgegaan was het misschien net zo goed gelukt.

Kom ik meteen met een vraag die eigenlijk in een ander draadje thuishoort.
Vanmorgen zeeuwse bloem wezen halen bij Brasser's Korenmolen in Biggekerke.
Doordat er mij de vorige keer na gevraagd werd op het forum en latere berichten heb ik expres het eiwitgehalte gevraagd.
In de winkel wist men het niet, maar in de opslag heeft men de laatste metingen nagekeken.
Daarbij bedroeg het eiwitgehalte rond de 15%. :roll:
Nu heb ik mijn eigen er nog niet in verdiept maar dat lijkt mij toch wel heel erg hoog.
Kan er misschien iemand iets over zeggen of dit überhaupt wel kan ?

Bedankt hoor !
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door Ballie »

Je kunt het deksel er het beste losjes op leggen, zo kunnen de door de bacteriën en gisten geproduceerde gassen makkelijk ontsnappen en wordt er geen druk opgebouwd...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Desem vraagje

Bericht door miesje1959 »

Gisteren had ik de desem gevoerd. heb toen, zoals Levine ook adviseerde, meer meel/water gevoerd dan ik desem had.
Ik voerde namelijk steeds te weinig bij. De desem barstte gewoon van de honger :shock: :o
Blijkt dat het ding ontzettend aktief is. Kom ik vanmorgen beneden, is hij meer dan verdubbeld ^)^
Toen ik eindelijk de gelegenheid had om een foto te nemen, was de desem alweer aan het zakken, maar ik heb een elastieke op de plek gedaan waar hij het hoogst was.

Afbeelding
Afbeelding


Meteen, een beetje hals over kop, een recept gekozen. ;K
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... noten.html
De pecannoten zijn wel gemengde noten geworden en de blauwe rozijnen, gedr. cranberries.

Wil, wel met gist erbij. Wilde eigenlijk alleen desem gebruiken, maar wist niet hoeveel ik dan moest gebruiken om toch nog vandaag een brood te kunnen bakken.
Een helemaal eerlijk beeld vind ik het dan niet hebben, want alleen een desem brood is het dan natuurlijk niet.
We willen eigenlijk ook geen zuurtje in het brood. :roll:
Ik heb begrepen dat, hoe meer desem je gebruikt hoe sneller de rijs en dat er dan nagenoeg geen zuurtje aan het brood zit. In dit brood zit 200 gram desem. Maar hoeveel desem moet ik gebruiken als ik dezelfde dag nog een brood wil bakken en geen gist wil gebruiken?
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door Levinebaktbrood »

Je kunt de gist weglaten in het recept. De rijstijden worden dan langer. Zie de uitleg in dit recept: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... brood.html
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Desem vraagje

Bericht door miesje1959 »

Heb deze pagina even apart in favoriete gezet.

is het nu ook zo, wanneer ik meer aktieve desem toevoeg, de rijstijd ook korter is?
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door Levinebaktbrood »

Ja, maar als je meer desem gaat toevoegen moet je het recept gaan omrekenen. Je voegt immers meer bloem/meel en water toe. Dat heeft ook gevolgen voor het zout en eventuele andere ingrediënten, de verhouding wordt anders. Ook moet je de hoeveelheid vocht aanpassen.

Als ik even bij mijn eigen recepten blijf: in alle recepten voor desembrood op mijn blog kun je de gist weglaten, de rijstijden worden langer.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door lekkermelig »

miesje1959 schreef:Gisteren had ik de desem gevoerd. heb toen, zoals Levine ook adviseerde, meer meel/water gevoerd dan ik desem had.
Ik voerde namelijk steeds te weinig bij. De desem barstte gewoon van de honger :shock: :o
Blijkt dat het ding ontzettend aktief is. Kom ik vanmorgen beneden, is hij meer dan verdubbeld ^)^
Toen ik eindelijk de gelegenheid had om een foto te nemen, was de desem alweer aan het zakken, maar ik heb een elastieke op de plek gedaan waar hij het hoogst was.

Afbeelding
Afbeelding


Meteen, een beetje hals over kop, een recept gekozen. ;K
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... noten.html
De pecannoten zijn wel gemengde noten geworden en de blauwe rozijnen, gedr. cranberries.

Wil, wel met gist erbij. Wilde eigenlijk alleen desem gebruiken, maar wist niet hoeveel ik dan moest gebruiken om toch nog vandaag een brood te kunnen bakken.
Een helemaal eerlijk beeld vind ik het dan niet hebben, want alleen een desem brood is het dan natuurlijk niet.
We willen eigenlijk ook geen zuurtje in het brood. :roll:
Ik heb begrepen dat, hoe meer desem je gebruikt hoe sneller de rijs en dat er dan nagenoeg geen zuurtje aan het brood zit. In dit brood zit 200 gram desem. Maar hoeveel desem moet ik gebruiken als ik dezelfde dag nog een brood wil bakken en geen gist wil gebruiken?
Ach, dit brood zal buitengewoon smakelijk zijn, of je nu gist gebruikt of niet.
Wat betreft het bakken van een 100% desembrood: zoals levine zegt, het duurt gewoon wat langer. Om je een indruk te geven:
Als ik een vermont sourdough bak maak ik vrijdagavond rond 5 een voordeeg. Dan laat je je voordeeg 16 uur staan en als dat niet extreem koud was is het zeer actief. Twee uurtjes minder kan eventueel ook nog wel. Dan maak ik zaterdagmorgen 9 uur mijn deeg, ruw weg met zo'n 20 procent totaal gewicht van het voordeeg. Daarna 2,5 uur rijzen (of iets minder als je je deeg op 26 C kan houden) en dan vormen en nog 2 a 2,5 uur laten doorrijzen. Rond twee kan je brood dan in de oven. Jammergenoeg heb je dan tussen de middag geen lekker vers brood, dus soms zet ik de hele boel ook na de eerste rijs in de koelkast en bak het 's morgens. Maar dan wordt je brood wel wat zuurder.
Je kan je deeg ook maken met iets meer voordeeg, dan rijst het nog ietsje sneller, maar niet echt veel. Maar inderdaad, geen roggedesem gebruiken in dit geval en veel voordeeg en je hebt een snelle rijs en geen zuur brood. Het is wel veel lekkerder dan gistbrood vind ik, maar smaken verschillen natuurlijk. Een simpel brood zoals vermont sourdough kan je vast ook met spelt maken als je niet te veel kneedt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Janet79

Re: Desem vraagje

Bericht door Janet79 »

Rik R schreef:Kom ik meteen met een vraag die eigenlijk in een ander draadje thuishoort.
Vanmorgen zeeuwse bloem wezen halen bij Brasser's Korenmolen in Biggekerke.
Doordat er mij de vorige keer na gevraagd werd op het forum en latere berichten heb ik expres het eiwitgehalte gevraagd.
In de winkel wist men het niet, maar in de opslag heeft men de laatste metingen nagekeken.
Daarbij bedroeg het eiwitgehalte rond de 15%. :roll:
Nu heb ik mijn eigen er nog niet in verdiept maar dat lijkt mij toch wel heel erg hoog.
Kan er misschien iemand iets over zeggen of dit überhaupt wel kan ?

Bedankt hoor !

Fijn dit te lezen, ik heb deze Zeeuwse bloem ook, en ging erg twijfelen om hier te lezen dat Zeeuwse bloem te weinig eiwit zou bevatten en niet geschikt zou zijn om er brood mee te bakken.
15% is wel veel idd.
Gebruikersavatar
Rik R

Re: Desem vraagje

Bericht door Rik R »

@ Astrid: succes ermee, ben reuze benieuwd.

@ Janet: De zeeuwse bloem heb ik voor het bakken alleen in "pain de Dieppe" gebruikt.
Was tevreden, maar das al weer een tijdje geleden, zal er nog eens een poging mee wagen.
Wil natuurlijk nog niet zeggen dat het daadwerkelijk zo hoog is.

Ga morgen in de weer met het recept van Wil, Vermonth.
Gebruikersavatar
leniejj
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 11:44

Re: Desem vraagje

Bericht door leniejj »

Wat voor thermometer gebruiken jullie om water te tempraturen?

Vandaag nieuwe start gemaakt ben benieuwd of het gaat lukken! :G
Groetjes Lenie
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door Levinebaktbrood »

Een digitale kernthermometer
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Desem vraagje

Bericht door brood daar zit wat in »

miesje1959 schreef:Gisteren had ik de desem gevoerd. heb toen, zoals Levine ook adviseerde, meer meel/water gevoerd dan ik desem had.
Ik voerde namelijk steeds te weinig bij. De desem barstte gewoon van de honger :shock: :o
Blijkt dat het ding ontzettend aktief is. Kom ik vanmorgen beneden, is hij meer dan verdubbeld ^)^
Toen ik eindelijk de gelegenheid had om een foto te nemen, was de desem alweer aan het zakken, maar ik heb een elastieke op de plek gedaan waar hij het hoogst was.

Meteen, een beetje hals over kop, een recept gekozen. ;K
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... noten.html
De pecannoten zijn wel gemengde noten geworden en de blauwe rozijnen, gedr. cranberries.

Wil, wel met gist erbij. Wilde eigenlijk alleen desem gebruiken, maar wist niet hoeveel ik dan moest gebruiken om toch nog vandaag een brood te kunnen bakken.
Een helemaal eerlijk beeld vind ik het dan niet hebben, want alleen een desem brood is het dan natuurlijk niet.
We willen eigenlijk ook geen zuurtje in het brood. :roll:
Ik heb begrepen dat, hoe meer desem je gebruikt hoe sneller de rijs en dat er dan nagenoeg geen zuurtje aan het brood zit. In dit brood zit 200 gram desem. Maar hoeveel desem moet ik gebruiken als ik dezelfde dag nog een brood wil bakken en geen gist wil gebruiken?
Hoe is je brood geworden Astrid?? Heb het volgens mij nog niet in "wat hebben we er van gebakken" gezien? Ben heel benieuwd, bij mij staat er nu desem om morgen dit lekkere brood weer te maken. Mn ouders gaan een weekje weg en dan kan ik ze een lekker broodje meegeven voor de lange autorit ;)
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Desem vraagje

Bericht door miesje1959 »

Levine, bedankt voor de info. De rekenmachine heb ik altijd in de buurt om recepten uit te rekenen.

Het brood is fantastisch gelukt. De smaak heerlijk!!! Heb werkelijk nooit een vergelijkbaar brood gegeten.
Mijn zoon is hier vanavond en eet mee. Vond het brood ook heerlijk dus die neemt een broodje mee. De helft van het andere brood is al bijna op. Voor ons blijft er nog weinig over, maar een nieuwe is immers zo gemaakt.

Wil, morgen ga ik het vermont sourdough maken!
Het recept, welke door jou is aangepast heb ik even opgezocht, omgerekend naar 600 gram meel en uitgeprint :G


Marja, heb geen foto gemaakt, Vergeten ^)^ Mijn zoon heeft er een mee en van de andere is niet veel over :o
Bak het brood vast snel weer. De volgende keer wil ik alleen desem gebruiken. Heb jij het al eens gemaakt zonder de toevoeging van gist?
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Desem vraagje

Bericht door miesje1959 »

Het brood ook maar even hier geplaatst.

De smaak was heerlijk, heel anders dan gistbrood.
Morgen maak ik weer het noten, rozijnen en koekkruiden brood. maar dan zonder gist.
Het is alweer op. :o
Dat krijg je hè, wanneer je alles weg geeft.

Afbeelding
Afbeelding
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Desem vraagje

Bericht door Melinda »

Wat ziet je brood er goed uit, Astrid. Complimenten.
Wij vinden het ook een heerlijk recept, wordt hier regelmatig gemaakt. :kwijl:
Moet zeggen, vooral met hazelnoten vind ik het lekker.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door lekkermelig »

Astrid,
prachtig brood! Ziet er behoorlijk luchtig uit. En de smaak? Vast niet heel zuur als je het dezelfde dag gebakken hebt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door Levinebaktbrood »

Mooi Astrid :2th:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Kneedhaak63

Re: Desem vraagje

Bericht door Kneedhaak63 »

Klasse brood Astrid :2th:
Gebruikersavatar
Janet79

Re: Desem vraagje

Bericht door Janet79 »

Pracht brood! Wat is de binnenkant lekker luchtig! Had je hier ietsjes gist bij gedaan toch?
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Desem vraagje

Bericht door miesje1959 »

Nou ja, om eerlijk te zijn was ook eigenlijk heel verbaasd dat mijn brood zo goed was gelukt.
Toen ik het aan sneed was k erg verrast door de luchtige structuur. Het deeg voelt heel anders aan dan gistdeeg. Het vormen vond ik ook moeilijker.

Wil, het rook iets zurig, wel lekker vond ik, maar de smaak was dat helemaal niet. Een heerlijke volle smaak en zelfs mijn man vond het een heel lekker brood.
Fijn dat ik zo gestimuleerd ben om toch eens te gaan bakken. was zo onzeker maar dat is nu helemaal weg hoor ^)^ .

Ben ook erg benieuwd hoe het morgen zal gaan met een desembrood waar zoveel vulling in zit.

Melinda, hou je dan hetzelfde recept aan, of gebruik je dan ook meer desem?

Janet, nee hoor, ik heb alleen desem gebruikt. Volgens mij, wanneer je er ook gist bij doet, wordt de structuur minder luchtig, Het rozijnen, noten met koekkruiden brood heeft niet de luchtige structuur en is met desem én gist.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem vraagje

Bericht door Levinebaktbrood »

Volgens mij, wanneer je er ook gist bij doet, wordt de structuur minder luchtig, Het rozijnen, noten met koekkruiden brood heeft niet de luchtige structuur en is met desem én gist.
Dat is een misverstand. Het zou natuurlijk wel heel gek zijn dat als je ook gist toevoegt aan een desemrecept dat het brood minder luchtig wordt :o.

Hoe luchtig een brood wordt heeft ook met de samenstelling van het recept te maken. Hoe meer vocht, hoe luchtiger je brood kan worden. Het deeg van het brood met koekkruiden is niet zo heel vochtig, daarom wordt het minder luchtig.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie