desemstarter

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem56
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: di 03 feb 2015, 17:38

desemstarter

Bericht door Willem56 »

Goedemorgen,
Ik ben 4 dagen geleden met een desem-starter begonnen. Met 75 gr roggemeel/25 gr tarwebloem en 100 gr water, 2e dag ververst zoals recept; de volgende dag was er bijna 3x zoveel... ververst volgens recept en sindsdien gebeurt er nauwelijks iets... moet ik gewoon blijven verversen of kan ik beter wachten tot het volume verdubbeld is ?
Gebruikersavatar
kniss
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 10:59
Locatie: Amsterdam

Re: desemstarter

Bericht door kniss »

Gewoon volhouden, doorgaan met deel weggooien en wat overblijft voeden. Ik lees heel vaak dat er na een veelbelovend begin een paar dagen weinig tot niets lijkt te gebeuren. En dan opeens is het 'boem'. Succes! :2th:
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: desemstarter

Bericht door TigerManZ »

Inderdaad, gewoon doorgaan...

Mijn ervaring is dat de recepten soms wat optimistisch zijn en dat na een week geen desem is bereikt dat krachtig genoeg is.
Je zou een keer met alleen roggemeel kunnen voeden omdat dit meel wat meer van de benodigde stofjes bevat en je het desem een extra zetje in de goede richting geeft.

Suc6
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: desemstarter

Bericht door Levinebaktbrood »

Inderdaad gewoon doorgaan. Het belangrijkste ingrediënt van desem is geduld ....
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Willem56
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: di 03 feb 2015, 17:38

Re: desemstarter

Bericht door Willem56 »

als de nood het hoogst is.... komt er weer leven in de desem"brouwerij".
Bedankt
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: desemstarter

Bericht door Soepkipje »

Het is al vaker gezegd hier op het forum.....zolang als het friszuur ruikt is er niks aan de hand.

(Trouwens als je het sneller wilt laten gaan, gebruik dan alleen rogge in je desem :-))
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: desemstarter

Bericht door Soepkipje »

TigerManZ schreef: Je zou een keer met alleen roggemeel kunnen voeden
Oeps! Sorry........ stelde Han ook al voor!
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
mamavan2bakt

Re: desemstarter

Bericht door mamavan2bakt »

Hoi

Ook ik ben op dag 4 van mijn starter maar wat ik me afvraag na 7 dagen is hij actief genoeg (mijne bubbelt er op los) en dan kan je hem meer voeden zoals in levine haar uit leg maar hoe lang na dat extra voeden kan je hem gebruiken voor een desem brood?

Groetjes marijke
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: desemstarter

Bericht door Levinebaktbrood »

Een desem moet je altijd blijven voeden, dat stopt niet als de desem na 7 - 10 dagen gebruiksklaar is.

Van een klein beetje desem kan je veel maken, dus je hoeft niet veel te bewaren. Zodra de desem gebruiksklaar is kan je ook het schema loslaten zoals op mijn blog staat. De verhouding van voeden tijdens de opstartfase is 1:1:1. Als ik ermee ga bakken voed ik de desem in een andere verhouding, bijvoorbeeld 1:5:5 of een andere verhouding. Of ik maak een levain/voordeeg, dan maak ik precies de hoeveelheid die ik nodig heb. Zie dit recept.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie