spoed vraagje, kan ik vanavond voordeeg maken?

Alles over desem
Gesloten
Gebruikersavatar
Debbie

spoed vraagje, kan ik vanavond voordeeg maken?

Bericht door Debbie »

Even een spoed vraagje.
Vanavond moet ik eigenlijk voor dag 6 verversen/voeren.
Maar kan ik vanavond ook alvast het voordeeg maken, zodat ik morgen kan gaan voeren?
Vanmorgen waren de desems allemaal meer dan verdubbelt, nu weer ingezakt, maar dat is geloof ik normaal. (zo gaat het al een paar dagen).

Ik had woensdag willen bakken, maar er is onverwachts wat tussen gekomen. (moet onverwachts werken).
Vandaar even m'n vraag. Normaal gesproken ververs/voer ik tussen 22.00 en 23.00 uur.

Dank jullie wel!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: spoed vraagje, kan ik vanavond voordeeg maken?

Bericht door Levinebaktbrood »

Uhh Debbie, ik begrijp je vraag niet goed :o.

Je maakt of een voordeeg of je gaat de desem 'voeren'.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Debbie

Re: spoed vraagje, kan ik vanavond voordeeg maken?

Bericht door Debbie »

Het staat er ook niet goed.
Even een spoed vraagje.
Vanavond moet ik eigenlijk voor dag 6 verversen/voeren.
Maar kan ik vanavond ook alvast het voordeeg maken, zodat ik morgen kan gaan voeren?
Dat moest zijn:
Vanavond moet ik eigenlijk voor dag 6 verversen/voeren.
Maar kan ik vanavond ook alvast het voordeeg maken, zodat ik morgen kan gaan bakken
Dit, omdat er eigenlijk pas vanaf dag 7 gebakken kan gaan worden.

Maar goed, is nu niet meer aan de orde 8-)
Maar nu wil ik dus donderdag gaan bakken.
Hoe doe ik dit met de desems?
Vanavond is het tijd voor verversen/voeren van dag 7.
En dan kan ik dus morgenavond (woensdagavond) het voordeeg maken en donderdag bakken?
Mijn desems zijn alleen dikker dan die uit het voorbeeld, volgens mij. Dit omdat ik in 2 desems alleen maar volkorenmeel heb gebruikt en in de andere 2 ben ik sinds een paar dagen rogge bij gaan gebruiken. Niets met bloem dus. Dit maakt voor het recept/luchtigheid etc allemaal niet uit?

De desems die ik overhoud/niet gebruik kan ik daarna in de koelkast bewaren en 1x per week omroeren, toch? Niet voeren etc, alleen roeren. En moet de deksel op de pot gedraaid worden of er, net als nu, losjes opgelegd worden?
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: spoed vraagje, kan ik vanavond voordeeg maken?

Bericht door miesje1959 »

Vanavond voeren en morgenavond een voordeeg maken.

Je volgt toch werkwijze van Levine?
Ze schrijft ook in het recept hoe je de desem moet onderhouden en dat is niet alleen roeren, dan komt het niet goed met je desem. 1x perweek voeren,zo onderhoud je de desem.

Heb je nu 4 desems opgestart en als ik het goed begrijp heb je 2 soorten desem en van ieder soort 2. Uhhhh, wat is het nut hiervan?.
Debbie, als je alleen met volkoren bakt, wat natuurlijk kan, dan moet je niet verwachten dat er een heel luchtig broodje uit je oven komt.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Debbie

Re: spoed vraagje, kan ik vanavond voordeeg maken?

Bericht door Debbie »

Beste Astrid,

Ja, ik volg het recept van Levine.
Soms lees en zie ik te veel dat ik het ff niet meer weet :oops:
Soms zijn de omstandigheden anders (komt het bakken op die dag bijv. niet uit) en moet ik iets aanpassen, zoals nu dus. En dan vind ik dit forum wel errug fijn :G

Ik heb inderdaad 2x 2 desems opgestart. Om de simpele reden dat ik bang was dat er 1 of 2 zouden mislukken, ik dan in ieder geval nog reserve heb :oops:

Ik moet maar eens gaan kijken hoe ik het anders kan en wil. Misschien wel een combi van speltmeel/bloem en volkoren. Weet niet of het dan luchtiger wordt.
Ben nu een desem broodje in de bbm aan het maken. Althans, met de voorbereiding ervan. Kon niet meer wachten :kwijl:
Daarom is het ook handig om meer desem te hebben ^)^
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: spoed vraagje, kan ik vanavond voordeeg maken?

Bericht door miesje1959 »

Debbie, als je desem in de koelkast staat zal je voor de bakdag het desem moeten 'voeren' zodat het weer actief wordt. Dat kan je dan b.v. s morgens doen en s avonds je voordeeg voor de volgende dag gaan maken.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Debbie

Re: spoed vraagje, kan ik vanavond voordeeg maken?

Bericht door Debbie »

Dank je wel, Astrid!
Gebruikersavatar
Debbie

Re: spoed vraagje, kan ik vanavond voordeeg maken?

Bericht door Debbie »

Stomme vraag misschien, maar zit er een max aantal uren aan wanneer je het brood moet gaan maken?
Ik bedoel, ik maak bijv. om 21.00 uur het voordeeg, moet ik dan na bijv. 10 uur ermee beginnen, of komt het niet zo nauw en kan het bijv ook tot 10 uur staan?

En moet er 12 uur voordat ik het voordeeg maak, gevoerd/ververst worden?
Ik lees hierboven nl dat wanneer de desems uit de koelkast komen er 12 uur van te voren ('s morgens bijv) gevoerd/ververst moet worden om 's avonds het voordeeg te kunnen maken.

Maar wanneer ik het gewoon op kamertemperatuur heb staan, hoe gaat het dan? Ik bedoel, gisteravond (rond 23 uur) is alles gevoed/ververst. Kan ik dan vanavond het voordeeg maken, óf vanavond voeren/verversen en morgenavond voordeeg maken?
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: spoed vraagje, kan ik vanavond voordeeg maken?

Bericht door miesje1959 »

Debbie schreef:
Maar wanneer ik het gewoon op kamertemperatuur heb staan, hoe gaat het dan? Ik bedoel, gisteravond (rond 23 uur) is alles gevoed/ververst. Kan ik dan vanavond het voordeeg maken,
Ja, dat kan
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Debbie

Re: spoed vraagje, kan ik vanavond voordeeg maken?

Bericht door Debbie »

Voordeeg gemaakt. "Feest" kan beginnen. Ook het boek zuurdesembrood van Martin Johansson besteld. Ben benieuwd :G
Gesloten