Vraag m.b.t. volkoren zuurdesembrood van Levina

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Debbie

Vraag m.b.t. volkoren zuurdesembrood van Levina

Bericht door Debbie »

Ben alles grondig aan het doornemen om donderdag goed van start te kunnen gaan.
Vandaar even een paar vraagjes:

* Hoe lang van te voren kun je maximaal het voordeeg maken. Op het recept staat de avond ervoor maken. Dan ga ik dus van 8-10 uur uit. Klopt dit, of mag/kan het ook langer/korter?

* Dan staat er:
"1e rijs en stretch & fold:
Doe het deeg over in een licht met olie ingevette kom en laat het ± 3 uur rijzen. Geef
het deeg gedurende die tijd 3 – 4 x een stretch & fold, bijvoorbeeld na 30, 60, 90 en
120 minuten. Laat het deeg vervolgens nog 60 minuten rijzen."

Ik dacht eerst te lezen dat die 3 - 4x stretch & fold binnen die 3 uur moest zijn, daarna nog 1 uur rijs.
Maar nu ik het nogmaals lees doe je in de eerste 2 uur 3 - 4x een stretch & fold. Daarna 1 uur rijs. Waardoor je dus aan de 3 uur zit.

* Ik heb van die stalen (?) broodblikken (die ingebrand moeten worden), kan het daar ook in? En als dat al kan, dan daarin doen wanneer je het anders in rijsmandjes had gelegd? (ik heb geen rijsmandjes). En dan zo afbakken in de oven (uiteraard na de 2e rijs).
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Vraag m.b.t. volkoren zuurdesembrood van Levina

Bericht door miesje1959 »

Dat lees je goed debbie, gedurende de eerst 2 uur 3 a 4 keer een strech&fold, elk half uur.

Desem kan je volgens mij niet in ieder bakblik bakken, maar misschien weet een ander dat beter.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Vraag m.b.t. volkoren zuurdesembrood van Levina

Bericht door Levinebaktbrood »

Maar nu ik het nogmaals lees doe je in de eerste 2 uur 3 - 4x een stretch & fold. Daarna 1 uur rijs. Waardoor je dus aan de 3 uur zit.
Klopt.
Ik heb van die stalen (?) broodblikken (die ingebrand moeten worden), kan het daar ook in? En als dat al kan, dan daarin doen wanneer je het anders in rijsmandjes had gelegd? (ik heb geen rijsmandjes). En dan zo afbakken in de oven (uiteraard na de 2e rijs).
Er zijn bakblikken die niet zo van zuurdesem houden, ze worden er op den duur door aangetast. Als je er af en toe desembrood in bakt kan het geen kwaad.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Debbie

Re: Vraag m.b.t. volkoren zuurdesembrood van Levina

Bericht door Debbie »

Dank jullie wel!
Plaats reactie