zo blij...

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Debbie

zo blij...

Bericht door Debbie »

Gisteren de zachte witte desembollen én het witte desembrood, beide van Levine, gebakken.
Vooral het desembrood is heel erg goed gelukt. Als ik het voor elkaar krijg, zal ik proberen foto's te plaatsen.
De zachte desembolletjes waren vandaag al behoorlijk droog. Desembrood zelf niet.
Maar, ben best wel behoorlijk tevreden :mrgreen:
Maar kan ik zo'n recept ook omtoveren naar bijv. spelt of volkoren (of 50% volkoren meel en 50% tarwebloem)?
Blijft de rest dan gelijk, of moet dat dan aangepast worden?

Heb nu het volkoren tarwemeel van de Makro. Maar dat is met te grof. Ga nu bij de Zuidmolen (?) het Duitse volkorenmeel bestellen, schijnt veel fijner te zijn. Maar goed, deze zak moet ook op, dus dacht ik dat ik het misschien half/half kon doen.
Maar wellicht dat m.b.t. vocht er iets verandert moet worden?
Gaat om zowel de bolletjes als om het witbrood.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: zo blij...

Bericht door Levinebaktbrood »

Mooi dat het goed lukt :G.

Je kunt een deel van de bloem vervangen door volkorenmeel en zelfs alleen volkorenmeel gebruiken. Volkorenmeel kan iets meer vocht opnemen dan tarwebloem. Als je het half/half gaat doen, hou dan in eerste instantie de aangegeven hoeveelheid vocht aan. Je kunt dan tijdens het kneden eventueel nog een beetje water toevoegen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Debbie

Re: zo blij...

Bericht door Debbie »

Dank je wel!

Wat kan ik eraan doen om het brood langer vers te houden? Ik dacht dat desembrood altijd langer vers bleef dan gewoon brood. De bolletjes waren de volgende dag al behoorlijk droog ('s avonds waren ze klaar en heb er 4 uit gelaten voor de volgende dag, de rest direct ingevroren). En het desembrood was de dag erna behoorlijk droog.

Iemand tips of hoort dit bij desembrood?
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: zo blij...

Bericht door Ballie »

Droog brood kan verschillende oorzaken hebben. Dat kan in de samenstelling van het deeg zitten, het kan door het (over)kneden komen, maar ook door de manier waarop je je brood na het bakken bewaard.

Heb je het gewoon zo, op een plank laten liggen, of heb je 't in een zak bewaard? Het beste kun je het brood dat je niet invriest in een papieren zak bewaren. Het brood kan dan ademen zonder dat het direct uitdroogt. In een plastic zak kan het vocht nergens heen wat niet bevorderlijk is voor de kwaliteit van het brood. Je kunt een plastic zak wél gebruiken wanneer je het brood direct invriest.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Debbie

Re: zo blij...

Bericht door Debbie »

Ik heb het brood, uiteraard, eerst af laten koelen. Vervolgens het brood wat ik de volgende dag ging eten in een plastic zak bewaard. De rest direct, gesneden, per aantal plakjes ingevroren. Zodat ik eigenlijk per dag genoeg brood heb.

Ik ga een dezer dagen weer bakken. Kan me ook voorstellen dat het door overkneden zou kunnen komen.
Vond het heel lastig om er een goed gevormd brood én goed gevormde bolletjes van te krijgen. Daar best een tijd mee bezig geweest, wat denk ik ook gezien kan worden als kneden.

Ga me er gewoon nog meer in verdiepen. Ook in het opbollen. Heb al diverse filmpjes op you tube bekeken. Maar door het doen moet je het toch leren. Op zich zijn ze wel redelijk hoog geworden..
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: zo blij...

Bericht door Ballie »

Overkneden krijg je vooral met machinaal kneden. Zelden met handmatig kneden. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je door het vormen het deeg naar de Filistijnen hebt geholpen.

Probeer het brood dat je niet invriest volgende keer in een papieren zak te bewaren...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: zo blij...

Bericht door Levinebaktbrood »

Als je deeg te lang laat rijzen kan het ook sneller droog worden.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Debbie

Re: zo blij...

Bericht door Debbie »

Dank jullie wel voor de tips!
Ga ik mee aan de gang.
Plaats reactie