Deeg volkorenbrood met desem erg stevig

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BakDjoojs
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 09:35

Deeg volkorenbrood met desem erg stevig

Bericht door BakDjoojs »

Momenteel ben ik bezig met "Sue's volkorenbrood met desem" van de site van Levine.
Dit is voor de 2e keer dat ik een desembrood zonder ietsiepietsie droge gist maak.
De vorige keer bakte ik een desembrood op basis van tarwebloem.
Bij mijn eerste (tarwebloem)deeg schrok ik van de slapte van het deeg en was de stretch & fold techniek een enorme uitdaging voor me... ;-) uiteindelijk is het toen wel goed gelukt

Afbeelding

Nu bij dit (volkorenmeel)deeg is het deeg eigenlijk al heel mooi van samenstelling en is het zelfs moeilijk om een stretch & fold te doen omdat het deeg veel stugger is.

Afbeelding

Hoop dat het een beetje te zien is, aan de bovenzijde van het deeg zie je dat het deeg een beetje uit elkaar getrokken is door de strech & fold.

Is dit herkenbaar? Is alleen desemdeeg op basis van bloem zo slap?

Bakgroetjes Joyce

(oeps... zijn foto's te groot?)
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Deeg volkorenbrood met desem erg stevig

Bericht door Levinebaktbrood »

Je kunt ook volkorendeeg slapper maken door er meer water aan toe te voegen, net wat je wilt. Ook aan het deeg dat je nu aan het maken bent kun je meer water toevoegen als je het idee hebt dat het te stevig is.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
BakDjoojs
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 09:35

Re: Deeg volkorenbrood met desem erg stevig

Bericht door BakDjoojs »

Dank je wel voor je antwoord Levine, ik heb bij de 3e en 4e s&f mijn handen goed nat gemaakt en toen ging het aanmerkelijk makkelijker.

Na de laatste s&f heb ik het deeg in de koelkast gezet om morgenochtend te gaan vormen, 2e rijs en afbakken.
Plaats reactie