Getest: desemstarter Levine vs Weekendbakery

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Getest: desemstarter Levine vs Weekendbakery

Bericht door Anna »

Al een tijd geleden zei ik al eens dat ik weer eens een desem moest opstarten en misschien wel op verschillende manieren. Nu is het er eindelijk van gekomen. Het linker desem is opgestart volgens de methode die Levine in haar boek beschrijft, dat wordt dus een tarwedesem. Het rechterpotje bevat een roggedesem volgens recept van de Weekendbakery

Dag1
Afbeelding

Dag2
Afbeelding

Dag3
Afbeelding

Dag6
Afbeelding

Dag7
Afbeelding

Dag 11
Afbeelding

Beide methodes werken uiteraard ;) Het verschil is dat je bij de methode van de Weekendbakery veel minder desem hoeft weg te gooien. Ik doe dat het 'afval' altijd in een boterhamzakje in de prullenbak, dus minder 'afval' scheelt ook weer wat plastic. Je start met veel minder meel en hoeft de eerste dagen alleen wat toe te voegen en nog niks weg te gooien. Het eindresultaat geeft wel minder desem dan bij methode Levine.
Ik gebruikte ook twee soorten potten, een augurkenpot en een weckpot (stortmodel) van ca. 500ml. De weckpot vind ik veel fijner werken: grotere opening, binnenkant is makkelijker schoon te maken. Inmiddels is de augurkenpot dan ook ingewisseld voor een weckpot!
Gebruikersavatar
AlexanderB
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 18:48

Re: Getest: desemstarter Levine vs Weekendbakery

Bericht door AlexanderB »

Hi,

Leuk om zo naast elkaar te zien. Denk wel dat het ook goed is om te realizeren dat de recepten van weekendbakery altijd uitgaan van een voordeeg met desem. Dus ja, je hebt maar een klein beetje desem staan.. Deze starter doe je bij meel/bloem en water. Daarmee maak je eigenlijk in de nacht voor het bakken meer desem.

Er zijn ook recepten waar je meteen een redelijk hoeveelheid desem in moet dan, dan heb je uiteraard meer nodig :).

Zelf ben ik ook ooit met wkb begonnen, en bewaar het nu al maanden in de koelkast.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Getest: desemstarter Levine vs Weekendbakery

Bericht door papagena »

Hier heb je nog een fijn verhaal over verschillende desems http://eerdergebakken.wiebaktmee.nl/zel ... arter.html
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Getest: desemstarter Levine vs Weekendbakery

Bericht door Anna »

Interessant verhaal, papagena! Dank voor de link :D
Plaats reactie