Ik zie bubbeltjes en het ruikt zuur. Ik ruik een sterke zure wijn lucht.

Het zijn nu natuurlijk warme dagen, maakt dat uit voor de geur van de desem?
Gewoon overnieuw beginnen of toch doorgaan?
Ik ben op maandag gestart met een desem. Precies volgens de uitleg in het boek van Levine.Elizabeth83 schreef:Ik ben nu sinds afgelopen zondag 17 juli mijn eerste desem gestart. Ik ben begonnen met 100g volkorentarwe en 100g water. Ik ben wel vanaf de tweede dag gaan voeden met 50/50gr .... was dat misschien te snel? ;B
Ik zie bubbeltjes en het ruikt zuur. Ik ruik een sterke zure wijn lucht.Is dat normaal? Ik heb de glazen pot gesteriliseerd in kokend water.
Het zijn nu natuurlijk warme dagen, maakt dat uit voor de geur van de desem?
Gewoon overnieuw beginnen of toch doorgaan?
Daar ging ik al helemaal van uit, Wil. Alleen wel aardig om te zien als er activiteit is. Ik snap dat je stug moet volhouden en dat het dagen duurt, voordat je desem klaar is voor gebruik. Nou is het best lastig voor zo'n ongeduldig persoontje als ik. Ik loop dus redelijk vaak naar mijn desems om te kijken of er al activiteit is. Mijn omgeving vindt mij vast maf, zeker als ik mijn desems toespreek... met "borrelen maar".lekkermelig schreef:Het borrelen op dag 2 is heel vaak nep, de verkeerde bacteriën dus
Melinda schreef:Daar ging ik al helemaal van uit, Wil. Alleen wel aardig om te zien als er activiteit is. Ik snap dat je stug moet volhouden en dat het dagen duurt, voordat je desem klaar is voor gebruik. Nou is het best lastig voor zo'n ongeduldig persoontje als ik. Ik loop dus redelijk vaak naar mijn desems om te kijken of er al activiteit is. Mijn omgeving vindt mij vast maf, zeker als ik mijn desems toespreek... met "borrelen maar".lekkermelig schreef:Het borrelen op dag 2 is heel vaak nep, de verkeerde bacteriën dus![]()
Eigenlijk gaf ik het een beetje aan voor Elisabeth, om haar gerust te stellen en aan te moedigen.
Als je steeds gelijke delen water en bloem gebruikt tijdens het verversen, dus een desem met een hydratatie van 100%, is het niet raadzaam om extra bloem erdoorheen te mengen. Op die manier weet je de hydratatie van je desem niet meer.Elizabeth83 schreef:Dan heeft ie honger... maar ik voed hem elke dag! Het stinkt wel echt als een malle, ik moet er niet met m'n neus boven gaan hangen.
Oh en hij was behoorlijk dun. Ik heb er vanmiddag alleen wat bloem bijgestaan zodat ie wat steviger werd.
Het was nog dunner dan yoghurt en nu is het ongeveer gelijk aan de dikte van yoghurt.
Dat is een goed idee. Levine legt het heel goed uit. Als je de stappen precies volgt, komt het goed. Gewoon precies blijven doen wat er staat. Niet te moeilijk doen.Elizabeth83 schreef:Ik denk dat ik morgen even een nieuw desem start en op de methode van Levine doe.
Waar lees jij bij de weekendbakery iets over het opstarten van een desem met tarwebloem? Ik ken alleen deze link.Elizabeth83 schreef:Nou ik ben dinsdag een nieuw desem gestart. Dit keer geen volkorenmeel maar gewoon tarwebloem volgens de weekendbakery . Die hoeveelheden vond ik wat prettiger.
En het is gister na het voeden gerezen! Yjeeeyyy :DB2:
Dat had ik met die vorige maar niet. Deze ruikt nog steeds goor maar een stuk minder erg dan de vorige.
Super blij, dank voor alle tips!
Roggemeel is voor mij lastig te verkrijgen. En voor dat ene brood in de maand dat ik bak wil (nog) geen dure internetbestellingen doen. Ik wil het eerst met gewone tarwebloem proberen.lekkermelig schreef:Waar lees jij bij de weekendbakery iets over het opstarten van een desem met tarwebloem? Ik ken alleen deze link.Elizabeth83 schreef:Nou ik ben dinsdag een nieuw desem gestart. Dit keer geen volkorenmeel maar gewoon tarwebloem volgens de weekendbakery .
https://www.weekendbakery.com/posts/rye ... asy-steps/
[...]