Zuurdesemstarter lukt niet?

Alles over desem
Plaats reactie
Aem
Chef stoffer en blik

Zuurdesemstarter lukt niet?

Bericht door Aem » di 27 jun 2017, 13:47

Beste Allen,

Ik ben een absolute beginner wat betreft brood bakken, maar ik wilde bij het begin beginnen en wilde als eerste een zuurdesem maken.

Ik probeer al tijden een zuurdesem(starter) te maken, maar het lijkt niet te lukken. Ik ben al 4 keer opnieuw begonnen, en ook met verschillende meeltypen.

Dag 1 en Dag 2 rijst mijn zuurdesemstarter, maar vanaf dag 3 gebeurd er niets meer.

Wat ik kan vertellen over de ingrediënten:

1. Kraanwater uit Almere, maar ook bronwater uit fles.
2. Biologisch dynamisch roggemeel, maar ook 'perfect' volkoren meel.
3. De temperatuur in huis is vanwege de zomer toegenomen, wel is de vloerverwarming uitgeschakeld.

Is dit normaal gedrag? Is de zuurdesem toevallig klaar bij dag 3? Is dat niet wat vroeg?

Als dit geen normaal gedrag is, wat gaat er dan fout? Het is niet het water, want dat heb ik nu met het laatste zuurdesem vervangen door bronwater uit fles.

Klopt trouwens mijn begrip van onderstaande termen?:

zuurdesem (desem maar omdat deze zuur zijn staat er zuur voor, volgens mij geen feitelijk verschil met desem)
zuurdesemstarter (het begin van een zuurdesem of desem, eenmaal stabiel wordt dit een (zuur)desem genoemd)
desem (zelfde als zuurdesem)
desembrood (gemaakt van deeg gerezen met een (zuur)desem)

Kan iemand mij helpen?

Erik-
Deegkneder

Re: Zuurdesemstarter lukt niet?

Bericht door Erik- » di 27 jun 2017, 14:18

Wat is je methode?

Doe je er elke dag gelijke delen water en bloem/meel bij gedurende 3-5 dagen? Het rijzen geeft aan dat het desem leeft, maar als je niet ververst houdt de 'groei' wel op inderdaad.

Als je er weer verse bloem/water bij doet zou het weer moeten gaan leven en is het in principe gereed.

Aem
Chef stoffer en blik

Bericht door Aem » di 27 jun 2017, 15:25

Ik doe inderdaad elke dag gelijke hoeveelheid meel en water erbij.