Suiker en desem

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Balto
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: do 20 feb 2020, 12:23

Suiker en desem

Bericht door Balto »

Suiker (honing) helpt de gist activeren en zodat brood beter rijst.
Helpt het ook als ik een beetje honing bij mijn desem doe? Rijst deze dan ook beter?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Suiker en desem

Bericht door RedYssel »

Hallo Balto.

Ik weet niet zeker of zuurdesem hier heel veel mee doet, Het kan je brood altijd meer kleur/smaak geven dus mis is het nooit.
Het is wel algemeen bekend dat normaal broodbakkers gist gek is op vooral Fructose(vruchtensuiker) en melksuiker.
Een desem is natuurlijk gewend aan de voeding en suikers uit het meel/bloem wat je gebruikt dus ik weet niet hoe die op suiker reageert.
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Suiker en desem

Bericht door papagena »

Ik gebruik zelf nooit honing bij mijn desem. Dat is ook helemaal niet nodig. Sterker nog, honing heeft een anti-biotische werking en dat moet je dus juist niet hebben bij het maken van desem. We moeten de beestjes juist liefhebben in plaats van lastigvallen.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Suiker en desem

Bericht door papagena »

RedYssel schreef: di 31 mar 2020, 19:17 Hallo Balto.

Ik weet niet zeker of zuurdesem hier heel veel mee doet, Het kan je brood altijd meer kleur/smaak geven dus mis is het nooit.
Het is wel algemeen bekend dat normaal broodbakkers gist gek is op vooral Fructose(vruchtensuiker) en melksuiker.
Een desem is natuurlijk gewend aan de voeding en suikers uit het meel/bloem wat je gebruikt dus ik weet niet hoe die op suiker reageert.
Suiker kun je rustig weglaten uit je brood. Het zorgt er alleen maar voor dat je deeg sneller rijst. Om een fijne smaak te krijgen is er echt maar 1 ding wat je wilt: een deeg dat zo lang mogelijk onderweg is. Voor beginners voert het wat te ver om dat hier uit te leggen maar zo zit het: hoe langer het deeg onderweg is, des te beter de smaak. Hoe meer toegevoegde suikers des te meer opgeblazen smaakloos brood.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Balto
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: do 20 feb 2020, 12:23

Re: Suiker en desem

Bericht door Balto »

Bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Suiker en desem

Bericht door RedYssel »

papagena schreef: di 31 mar 2020, 21:02
RedYssel schreef: di 31 mar 2020, 19:17 Hallo Balto.

Ik weet niet zeker of zuurdesem hier heel veel mee doet, Het kan je brood altijd meer kleur/smaak geven dus mis is het nooit.
Het is wel algemeen bekend dat normaal broodbakkers gist gek is op vooral Fructose(vruchtensuiker) en melksuiker.
Een desem is natuurlijk gewend aan de voeding en suikers uit het meel/bloem wat je gebruikt dus ik weet niet hoe die op suiker reageert.
Suiker kun je rustig weglaten uit je brood. Het zorgt er alleen maar voor dat je deeg sneller rijst. Om een fijne smaak te krijgen is er echt maar 1 ding wat je wilt: een deeg dat zo lang mogelijk onderweg is. Voor beginners voert het wat te ver om dat hier uit te leggen maar zo zit het: hoe langer het deeg onderweg is, des te beter de smaak. Hoe meer toegevoegde suikers des te meer opgeblazen smaakloos brood.
Ik ben met je eens dat tijd de meeste smaak geeft, Echter zou ik suiker nooit onderschatten in brood sommige producten zoals Wittebollen of beschuitbollen/beschuit hebben gewoon suiker nodig voor gewenst resultaat. Dit heeft vooral met kleur te maken
Passie voor de ambacht!.
Plaats reactie