Rare lucht bij doorroeren desem

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan87
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 06 apr 2020, 22:02

Rare lucht bij doorroeren desem

Bericht door Jan87 »

Goedemiddag!

Ik heb een starter die ik nu ongeveer een half jaartje gebruik, de ene keer staat hij wat langer in de koelkast en de andere keer wat langer erbuiten. Zolang hij in de koelkast staat ververs ik ongeveer 2x per week, buiten de koelkast 1x per 12u. Verversen doe ik met ca 30g "oude" starter, 100g water, 30g roggebloem en 70g tarwebloem.

Nu merk ik sinds een aantal dagen dat de starter bij het doorroeren kort een rare lucht produceert, een beetje een zwavel achtige lucht. De lucht is er heel kort en verdwijnt snel weer, de starter smaakt verder friszuur en als het gas weg is ruikt deze ook weer zo.

Ik herken de lucht wel een beetje van de tijden toen ik nog bier brouwde, bepaalde typen gist produceerden toen ook een dergelijke lucht. Op basis daarvan denk ik dat er misschien een nieuwe gist soort in de starter is komen wonen.

Iemand ervaring hiermee? Moet ik me zorgen maken? Wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rare lucht bij doorroeren desem

Bericht door Levinebaktbrood »

Een zwavel lucht herken ik niet, wel aceton.

Wat mij opvalt is dat je steeds zoveel desem maakt (230 gram). Je moet dan ook steeds veel weggooien (200 gram) als je niet bakt maar alleen de desem ververst. Dat is helemaal niet nodig. Het is genoeg om circa 50 gram te bewaren. Verversen kan in de verhouding 1:2:2, bv. 10 desem/20 bloem/meel/20 water of als je dat te weinig vindt 20 desem/40 bloem/meel/40 water.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Jan87
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 06 apr 2020, 22:02

Re: Rare lucht bij doorroeren desem

Bericht door Jan87 »

Sorry voor de wat late reactie :). Dank nog! Ik heb uiteindelijk afscheid genomen van deze desem. Ik kreeg hem niet meer zoals ik wilde. Ik heb wel de tip voor het verversen met minder bloem overgenomen. Dank!

Huidige starter gaat als een raket:

Afbeelding
Plaats reactie