Ik was nogal in mijn nopjes, want had 't niet verwacht. Ik had namelijk bij het verversen achteraf een "fout" gemaakt. Als in: ik heb 1:1:1 ververst en had een lekker bubbelige "Lotte" de volgende ochtend die ik gewoon in een broodje gestopt heb (1e rijs ongeveer 2-3 uur, 2e zo'n 5 uur). Rond etenstijd gebakken, volgende ochtend bij het ontbijt even de oven in nog, en diezelfde dag was dit broodje op. Ongelooflijk lekker.
De keren daarna met deze starter? 2x mislukt. Mijn kinderen en man vinden het niet erg en eten ook braaf compacte versies met hier en daar een ontploft gat, maar ik was best sip. Deze keren had ik 1:2:2 ververst en had ik 's ochtends wel een bubbelige maar niet een verdubbelde Lotte.
Ik ben nu een beetje zoekend. Zaterdag wilde ik eens kijken wat er zou gebeuren als ik een deel 1:1:1 en een ander deel 1:2:2 zou verversen. Dit heb ik na de lunch gedaan, 1:1:1 Lotte was vroeg op de avond verdubbeld. Gezien het moment was het toen handiger (voor mij) om er een brood van te maken wat overnacht de eerste rijs kon doen, dus kon ik mooi meteen kijken of ik een no knead brood kon maken met desem (had ik altijd met gist gedaan, wel al heel vaak gedaan dus ruime ervaring met dat soort ehm "beslag-deeg"

Die met 1:2:2 was pas veel later verdubbeld, en die heb ik weer 1:2:2 ververst, maar brood volgende dag daarmee mislukte jammerlijk.
Deze was totaal niet gerezen, op een paar grote bellen na. Soort beton, maar dan lekker. Ik heb er in dunne plakken toast van gemaakt

Nu heb ik gisteren weer ververst, om vandaag eens aan te zien hoe lang het duurde voordat ze verdubbeld was. Dat duurde tot 14:00 's middags, terwijl ik om 23:00 heb verversd.
Mijn vraag is nu dus... is deze starter nog wat "traag" en kan ik dat verhelpen? Is dat nodig om te verhelpen, i.e. moet een desem in staat zijn om in 8-10 uur te verdubbelen op 1:2:2 voer?
Ik was eigenlijk wel blij met mijn schema van 23:00 verversen, volgende ochtend rond 8:00 beginnen met scharrelen wat ik dan ga maken in mijn keuken, rond 9:00 zo'n beetje klaar met kneden, rond lunch vormen, rond etenstijd bij het koken of eten mijn desembrood de oven in. Met mijn roggedesem gaat dat goed, en die ene keer met "Lotte" ook, maar die had ik dus per ongeluk niet met 1:2:2 ververst. Geluk bij ongeluk