Hoe vaak dag 3 herhalen?

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Halfje Bruin
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 19:52

Hoe vaak dag 3 herhalen?

Bericht door Halfje Bruin »

Woensdag 30 september ben ik begonnen een desemcultuur te starten met de laatste rogge die ik nog in huis had. Donderdag zou mijn bestelling van de zuidmolen geleverd worden. Donderdag mijn desem volgens schema gevoed en vrijdag 2 oktober was mijn desem al verdubbeld. Helaas is die dag mijn pakket bloem niet bij mij terecht gekomen, de buurman waar de postbezorger aanbelde toen ik niet thuis was neemt geen pakjes aan en op mijn fiets kon ik de 28 kilo niet halen. Ik heb toen dag 3 mijn desem ververst met alleen tarwebloem in het naieve idee dat niet verversen slechter was dan zonder rogge verversen.
Op dag 4 (gisteren) had mijn desem niks gedaan en heb ik dag 3 nog een keer herhaald. Vandaag was er nog niks gebeurd en heb ik dag 3 nog maar een keer herhaald. Nu zie ik wel hele kleine belletjes komen (ik heb 6 uur geleden ververst).
Als de desem morgen nog niet actief is moet ik dan weer dag 3 herhalen of verder gaan met het schema voor dag 4?
Taarten bakken beheers ik. Nu nog een luchtig brood.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hoe vaak dag 3 herhalen?

Bericht door Levinebaktbrood »

Het belangrijkste is dat je elke dag blijft verversen. Dat een desem op dag 2 of 3 al rijst en dan vervolgens de dagen niet zoveel of niets doet hoort erbij. Altijd doorgaan. En je kunt er altijd een beetje rogge bij blijven doen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Halfje Bruin
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 19:52

Re: Hoe vaak dag 3 herhalen?

Bericht door Halfje Bruin »

Bedankt voor je reactie Levine. Gisteravond rond en uur of 7 ging de desem en beetje rijzen en vanochtend wad hij keurig verdubbeld. Toen ververst volgens dag 4 van het schema nu na 3 uur komt hij al goed omhoog.
Gaat het toch lukken om vrijdag en desem te hebben waar ik mee kan bakken.
Taarten bakken beheers ik. Nu nog een luchtig brood.
Plaats reactie