ik ben de voorbereidingen aan het treffen om mijn allereerste desembrood te gaan maken. De starter is inmiddels geactiveerd en doet hopelijk zijn werk.
Waar ik nog een vraag over heb zijn de rijstijden en -temperaturen. De tijd is bijvoorbeeld aanzienlijk langer dan bij een gistdeeg. Op diverse plekken lees ik dat deeg het goed doet bij ongeveer 26 graden. Ik heb een provisorisch rijskast tot mijn beschikking (thermobox, met een verwarmingselement en een temperatuur schakelaar). Dus is het dan verstandig deze te gebruiken?
En wat zijn de richtlijnen qua rijstijd. In sommige recepten zie ik een narijs van 12 uur. En in andere recepten is 2 à 3 uur al voldoende. Ik weet dat uiteindelijk het deeg leidend is. Maar ik zoek toch een beetje houvast

Concrete vraag: is het verstandig om het deeg met een desem te laten rijzen bij een constante temperatuur (in de rijskast), van bijv. 26 gr.? Wat zijn de richtlijnen voor de rijstijden?
Ik maak gebruik van een rijstmandje. En verder heb ik nog een pizzasteen tot mijn beschikking.
Is het verstandig het brood hier uiteindelijk op te bakken?
Benieuwd naar jullie tips en antwoorden.
Op naar mijn eerste desembrood!