Starter met T55 tarwebloem: stoppen of doorgaan

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieter.verbeken
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 10 feb 2021, 16:49

Starter met T55 tarwebloem: stoppen of doorgaan

Bericht door dieter.verbeken »

Hallo,

ik ben voor de tweede maal een poging begonnen om een starter te maken. De eerste maal was ik begonnen met een starter met enkel T55 tarwebloem (hier in België bij Colruyt te verkrijgen onder het huismerk Everyday Tarwebloem) en heb ik denk ik te snel opgegeven...

Deze keer ben ik de eerste dagen begonnen met "Boni Selection Bloem voor wit brood" en op dag 5 overgeschakeld op de Everyday T55 tarwebloem. Ik doe dit elke avond op hetzelfde uur volgens een 1:1:1 verhouding (50gr starter van de vorige dag + 50gr water en 50gr bloem). Mengen en daarna gaat die in een weckpot met het deksel lichtjes er op in de kast. Een elastiekje geeft de hoogte aan.

We zijn nu dag 8 en er is wel lichte luchtbelvorming in mijn starter, maar een rijs (laat staan een verdubbeling) heb ik nog nooit gezien. De eerste dagen stond er ook een beetje vocht op de starter. Dit heb ik nu de laatste 3 dagen niet meer, dus het lijkt mij dat mijn starter wel iets doet en gevoed is.

Mijn opties zijn nu:
- stoppen en alles weggooien (op dit moment de minst goeie beslissing denk ik)
- gewoon verder doen zoals ik bezig ben en het nog een dag of 4-5 afwachten
- verder doen en het aantal voedingen verdubbelen naar 's morgens én 's avonds (met misschien het risico dat ik nóg meer bloem verpruts dan ik al deed)

Ik kom niet zoveel ervaringen tegen van mensen die puur vanaf een tarwebloem-starter begonnen zijn (meestal begonnen met rogge/spelt/iets anders) en ben ik gewoon van het begin al een moeilijk(er) pad aan het bewandelen?

Ik kijk uit naar jullie input

groeten
Dieter
Gebruikersavatar
tom thumper
Chef stoffer en blik
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 12:57

Re: Starter met T55 tarwebloem: stoppen of doorgaan

Bericht door tom thumper »

Dag Dieter,

Ik heb ook niet zo'n denderende resultaten met goedkopere bloem om een starter te maken.

Ik was begonnen met bio meel en had al wat belletjes. Omdat ik gelezen had dat andere meelsoorten toevoegen, ook complexere smaken zou geven, had ik een goedkopere bloem gebruikt. Starter was nadien volledig dood gevallen. Ik vermoed dat er iets van bleekmiddel in het meel gezeten heeft? Gelukkig werkte ik met twee potjes en had ik slechts 1 met dat meel gevoed.

Een andere fallback heb ik gehad met het gebruik van leidingwater dat ik rechtstreeks uit de kraan bij de starter deed. Op een dag rook het naar chloor toen ik het toevoegde, dat is toen ook niet goed gekomen. Nu gebruik ik steeds water dat door de Brita filter gegaan is.

Veel succes nog met je starter.

Groeten,
Tom
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Starter met T55 tarwebloem: stoppen of doorgaan

Bericht door Flourpower »

tom thumper schreef: wo 10 feb 2021, 19:10
Ik vermoed dat er iets van bleekmiddel in het meel gezeten heeft?
Dat mag al héél wat jaren niet meer gebruikt worden in de EU. Terecht trouwens, want chloor, bromaat en waterstofperoxide heb je toch liever niet in je voedsel (ze zijn alle drie giftig en van bromaat is al bewezen dat het kankerverwekkend is).
Wat er wél in kan zitten bij dat goedkoop spul zijn verbeteraars én het kan al een eeuwigheid oud zijn (THT's van 1 jaar worden wel degelijk gebruikt in de grote ketens..)
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Starter met T55 tarwebloem: stoppen of doorgaan

Bericht door Levinebaktbrood »

Je kunt het beste starten met roggemeel, dat geeft het snelste resultaat. Je kunt dan later altijd overgaan op bloem. Roggemeel bevat namelijk 200 keer zoveel micro-organismen dan bloem. Zie mijn werkwijze op mijn blog, klik hier. Je kunt de hoeveelheden ook halveren.

Je kunt ook verdergaan met bloem, ga eens enkele dagen achter elkaar 2 x per dag verversen en doe dan iedere keer 20 gram desem/40 gram bloem/40 gram water. Als je alleen bloem gebruikt duurt het langer voordat de desem het gaat doen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Starter met T55 tarwebloem: stoppen of doorgaan

Bericht door Bantam »

dieter.verbeken schreef: wo 10 feb 2021, 17:23 Deze keer ben ik de eerste dagen begonnen met "Boni Selection Bloem voor wit brood" en op dag 5 overgeschakeld op de Everyday T55 tarwebloem.
Voor mijn roggestarter gebruikte ik, met succes, de Boni Roggemeel in een pakje van 1kg.
Daarmee heb ik een robuste roggedesem.
Het is ook nog het enige grootwarenhuis meel dat ik gebruik.

(Ik schakel nu geleidelijk over op meel van een plaatselijke molen.)
Laatst gewijzigd door Bantam op do 11 feb 2021, 02:39, 1 keer totaal gewijzigd.
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Starter met T55 tarwebloem: stoppen of doorgaan

Bericht door Victory »

Nog één vraag... Hoe warm staat je desem? Mijn grote fout vorig jaar was dat ik in mijn niet zo warm gestookte woonkamer een desem maakte (Levine methode). Pas toen ik zorgde dat de temperatuur rondom de desem rond de 23-25 graden was zag ik ineens verdubbeling.

Ook deze winter zet ik mijn desem buiten de koelkast voor mijn verwarming in een klein klikboxje met een passend gemaakt stuk badstof erin en erover. Temperatuur is perfect desems rijzen goed.

Zet ze overigens niet in de zon 😅 daar heb ik ook negatieve ervaring mee.. iets te warm 🙈 hij heeft het net gered toen...
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
dieter.verbeken
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 10 feb 2021, 16:49

Re: Starter met T55 tarwebloem: stoppen of doorgaan

Bericht door dieter.verbeken »

Hallo,

Gisterenavond heb ik mijn desem nog "normaal" gevoed. Zo ziet hij er 's morgens uit (eigenlijk ziet hij er elke dag zo uit...)

Afbeelding

Er zit dus wel iets van leven in. De starter heeft wel een aangename geur en heeft de consistentie van lopende yoghurt. Deze morgen ben ik dus begonnen met een 1:2:2 voeding (20gr starter, 40 bloem, 40 water) en zal ik dus de komende dagen 2 maal per dag doen.

De starter staat in de keukenkast waar het ongeveer 21 graden is. Ik heb deze morgen de starter zelf met een kerntemperatuurmeter gemeten en die was rond de 20.5 graden. Vandaag heb ik hem op de venstertablet boven de centrale verwarming in de keuken gezet, waar het dus een aantal graden warmer is in de hoop dat dit extra zal helpen om hem te activeren...

alvast bedankt voor jullie reacties allemaal
Gebruikersavatar
tom thumper
Chef stoffer en blik
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 12:57

Re: Starter met T55 tarwebloem: stoppen of doorgaan

Bericht door tom thumper »

Flourpower schreef: wo 10 feb 2021, 19:57
Dat mag al héél wat jaren niet meer gebruikt worden in de EU. Terecht trouwens, want chloor, bromaat en waterstofperoxide heb je toch liever niet in je voedsel (ze zijn alle drie giftig en van bromaat is al bewezen dat het kankerverwekkend is).
Wat er wél in kan zitten bij dat goedkoop spul zijn verbeteraars én het kan al een eeuwigheid oud zijn (THT's van 1 jaar worden wel degelijk gebruikt in de grote ketens..)
Bedankt voor de info, het gaat maw de goede weg op met wat te eten krijgen. Vermits de desem op enkele uren tijd helemaal dood viel, er zat geen teken van leven meer in, dacht ik meteen het ergste, maar ja, de vervaldag van bloem is zeker een mogelijkheid. Het was een deel bloem uit de supermarkt dat waarschijnlijk al een tijdje in huis was. Kwam uit de doos die ik gebruik in de keuken om een roux te maken. Maar dat het dan zo slecht was dat zelfs de melkzuurbacteriën het niet meer lustte, daar had ik niet bij stilgestaan.
Gebruikersavatar
dieter.verbeken
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 10 feb 2021, 16:49

Re: Starter met T55 tarwebloem: stoppen of doorgaan

Bericht door dieter.verbeken »

Kleine update: de desemstarter is niet meer... :|

Ik had deze op een iets warmere plaats in de keuken gezet zodat de kerntemperatuur naar 22 graden steeg. Ik was dus ook bezig met elke dag tweemaal te verversen volgens 1:2:2 verhouding. De starter vertoonde sinds donderdag niets meer van activiteit (geen enkele bubbel meer). Na 13 dagen stop ik dus met deze starter.

Iemand hier in dit topic (Bantam) heeft blijkbaar succes met het Boni roggemeel, dus daar ga ik mogen om en start ik morgen met goeie moed opnieuw.

Ik had graag ook nog iets verduidelijkt zien: eens ik een goeie actieve desemstarter heb, kan ik die dan nadien nog exclusief met t55 tarwebloem voeden (zoals de bloem waar ik deze starter proberen maken heb)? Of moet ik regelmatig nog (een deel) rogge blijven toevoegen? Loop ik het risico dat mijn starter alsnog stilvalt als ik nadien exclusief tarwebloem gebruik om te voeden?

Alvast bedankt voor jullie reacties en op naar de volgende poging
Gebruikersavatar
josstegman
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 12 feb 2021, 13:26

Re: Starter met T55 tarwebloem: stoppen of doorgaan

Bericht door josstegman »

Die van mij doet het op alleen maar vokoren tarwemeel van Demeter. Gaat prima!
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Starter met T55 tarwebloem: stoppen of doorgaan

Bericht door Anna »

Dieter, als je starter goed actief is geworden kan je prima overstappen op bloem. Mocht de activiteit niet naar je zin zijn, dan kan je altijd weer een paar keer met roggemeel (of een deel roggemeel en een deel bloem) voeden.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Starter met T55 tarwebloem: stoppen of doorgaan

Bericht door Victory »

Ik heb mijn starter met biologische roggemeel en Lidl bloem opgestart... Hij werkt prima. Een kennis van mij heeft een tarwedesem starter die gaat als een tierelier gewoon met Aldi of Lidl... Zijn roggemeel desem doet het slecht terwijl dat toch echt molen meel is.... Zegt dus weinig supermarkt of niet...

Mijn starter is vorig jaar ook te warm geworden... En ik heb het verzwakte desem gewoon weer aan het werk gekregen 😉
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Re: Starter met T55 tarwebloem: stoppen of doorgaan

Bericht door Itslein »

Als de Lidl hun bio meel weer eens heeft (belbake), haal ik dat vaak voor het onderhoud van m'n desem. Is goed meel en heel leuk geprijsd.
Groetjes, Marjolein
Plaats reactie