Desem in koelkast ruikt naar azijn

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Milena
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 feb 2021, 15:06

Desem in koelkast ruikt naar azijn

Bericht door Milena »

Beste allen,
Ik ben nieuw hier en bak (nog) geen brood, maar maak wel granola, waarin ook een klein deel starter wordt verwerkt. Ik haalde mijn begin starter bij de BakingLab (A'dam oost) en kweekte dat op. Dat ging uitstekend. Vorige week heb ik het in de ijskast gezet, want ik maak ongeveer eens per week granola. Vandaag haalde ik het uit de koelkast en het stond erg naar azijn. Ik heb inmiddels begrepen dat dat normaal is, maar ik vraag me af wat ik nu moet doen. Voor zover ik heb kunnen nagaan hebben de discussies over stank vooral betrekking op een fase eerder: bij het opkweken van de starter, dus als het hele proces buiten de koelkast plaatsvindt. Ik hoop dat iemand een tip heeft.
Met vriendelijke groet, Milena
Gebruikersavatar
Goku
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 11:00

Re: Zuurdesem starter

Bericht door Goku »

Ook in de koelkast gaan er verschillende chemische en biologische reacties verder. Met name melkzuur productie en het zuurder ruiken van je desem blijven doorgaan.
Het gaat pas mis als er een gekke kleur of schimmel in je desem komt. Grauw grijs is niet abnormaal. Azijn of nagellak geur is ook niet vreemd.

Ik zou doorroeren als er een doorzichtig laagje vocht op ligt en dan opnieuw voeden en buiten de koelkast even laten opkomen.
Het kan dan de koelkast weer in, maar sommigen doen de hele desem behandeling buiten de koelkast. Het is maar net hoe je het wilt.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zuurdesem starter

Bericht door Levinebaktbrood »

Milena, allereerst welkom op het forum. Het is gebruikelijk dat nieuwe leden zich eerst even voorstellen in de daarvoor bestemde rubriek voor dat ze vragen gaan stellen. Wil je dat alsnog even doen?

Als de desem een week in de koelkast heeft gestaan moet je hem weer verversen zodat hij weer actief wordt. Een laagje vocht op de desem betekent dat hij honger heeft. Alleen doorroeren en weer terug in de koelkast zetten heeft niet zoveel zin. De desem heeft weer voeding nodig, dan verdwijnt ook de azijngeur.

Neem 20 gram uit het potje en roer dat om met 40 gram bloem (of meel) en 40 gram water. Herhaal dit gedurende een aantal dagen 2 x per dag. En voilà, je desem wordt weer fris en fruitig.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Milena
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 feb 2021, 15:06

Re: Zuurdesem starter

Bericht door Milena »

Dank jullie wel!! Ik ga de tips opolgen en zal me nog even voorstellen. Excuses, beetje ongeduldig.... ;-)
Plaats reactie