Desem nog goed?

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Caro_line_bakt
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 30 sep 2022, 15:44

Desem nog goed?

Bericht door Caro_line_bakt »

Ik heb een tarwe/rogge desem in mijn koelkast staan. Afgelopen weken helaas niet heel veel kunnen bakken, waardoor het desem ik vermoed al vier weken werkeloos in de koelkast staat.

Ik wilde hem vanmorgen verversen, maar zag dat er kleine ronde "pukkeltjes" op de bovenkant van het desem zitten.

De geur is amoniak achtig. Lijkt erg op hoe het desem ruikt als het desem minder lang in de koelkast heeft gestaan.

Kan ik ermee verder, of beter opnieuw starten. (Ik heb wat gedroogd desem, die kan ik weer tot leven wekken.)

Ik heb een foto, maar weet niet goed hoe ik die kan toevoegen in dit lijntje.
Gebruikersavatar
Desemgotchi
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: za 25 feb 2017, 12:26

Re: Desem nog goed?

Bericht door Desemgotchi »

Mijn desem staat tijdens mijn vakantie 6 weken in de koelkast en als ik terugkom ziet hij er niet uit. Heeft een laagje bruine vloeistof boven op de rest staan. Even door roeren en een paar keer voeden en hij ruikt na een paar dagen weer fris en fruitig. Tot nu toe gaat dat al jaren goed. Dus ik zou zeggen gewoon een paar keer voeden en dan je neus laten vertellen of het nog goed is. Een nieuwe starten kan altijd nog.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Desem nog goed?

Bericht door Victory »

Mijn desem staat al vanaf voor kerst. Net ff het zwarte laagje vocht eraf gemikt en desem ververst. Mijn ervaring is dat ik dan eerder een frisse sterke desem heb. Mijn potje staat nu ververst in een thermosbeker ideaal. Eerlijk "gejatte" tip van dit leuke forum 🙃
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Caro_line_bakt
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 30 sep 2022, 15:44

Re: Desem nog goed?

Bericht door Caro_line_bakt »

Ik maak me vooral zorgen over die witte puntjes die er bovenop zitten. Geen vocht dit keer, dat had ik eerder wel.
Vandaar mijn vraag.

Ik weet niet of dat een schimmel is, als dat zo is, moet ie weg, vrees ik.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Desem nog goed?

Bericht door Victory »

Witte puntjes heb ik nog nooit gezien. Weg mikken en opnieuw starten of een andere bak fanaat om desem vragen
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Plaats reactie