AFK BM2

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
InekeTinekeToverfee

AFK BM2

Bericht door InekeTinekeToverfee »

De AFK BM2 wordt geleverd met een maatschepje en een maatbeker. Ik heb mijn machine tweedehands geruild tegen een citruspers en deze accessoires zitten er, in tegenstelling tot het boekje, niet bij. Wie heeft ze nog wel en zou voor mij de inhoud willen wegen/meten? Het boekje geeft bijvoorbeeld in de recepturen aan dat ze 1 cup willen. Geen idee hoeveel ze dan willen... Bedankt!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: AFK BM2

Bericht door lekkermelig »

Ineke, ik heb gezien in een handleiding dat de bijbehorende beker gebaseerd is op een amerikaanse cup.
Een amerikaanse cup wordt gevuld met 8 fluid ounces (wat weer niet hetzelfde schijnt te zijn als een gewone ounce). 8 fluid ounces zijn 236.5 gram water.

Dit geeft wel een redelijk idee. Ik heb zelf geen broodbakmachine, maar ik zou sowieso kritisch naar de recepten kijken. Vooral de verhouding meel/water ligt in de VS iets anders dan in Nederland, amerikaanse bloem kan meestal iets meer water bevatten. En voor kleine hoeveelheden die je met de lepel moet afwegen zou ik zeggen: met gezond verstand kom je een eind als je suiker, zout of gist moet toevoegen.

Succes!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: AFK BM2

Bericht door Levinebaktbrood »

De recepten in het boekje kloppen niet echt. Ik zou me er maar niet druk om maken dat je de maatlepel en cup niet hebt. De maatlepel bestaat trouwens uit een eetlepel (inhoud 15 ml) en een theelepel (inhoud 5 ml). Die maatlepels zijn bij iedere kookwinkel te koop. Cups zijn trouwens ook te koop bij kookwinkels. Maar je kunt beter afwegen.

100% bloem/meel
0.8-1% droge gist
1,5-2% zout
57% vocht (AFK kan iets minder vocht aan), voor volkoren eventueel iets meer
3-5% vet (boter/olie)
2% suiker = optioneel
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie