Twijfel bij aankoop

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zyra

Twijfel bij aankoop

Bericht door Zyra »

Goedenavond,

Ik wil heel graag zelf mijn brood gaan bakken om verschillende redenen. Nu zit ik dus te kijken naar een broodbakmachine en twijfel heel erg tussen de Panasonic of de Moulinex.

Moulinex krijgt betere reviews en is daarbij ook nog wat goedkoper. Echter lees ik op dit forum dat jullie bijna allemaal een panasonic gebruiken...
de slechtste review die ik heb gelezen van de panasonic is dat hij klefferig aanvoelt en geen knapperige korst krijgt (ik heb enkel naar de 2501 en de 2502 gekeken)

Wij zijn met zijn 2tjes en hoeven dus geen grote broden te baken. Ook heb ik helemaal geen ervaring hiermee en lijkt het mij het beste als ik begin met de kant en klaar mixend ie ik bijvoorbeeld bij de supermarkt kan halen. Het lijkt ons wel lekker om eens suikerbrood of rozijnenbrood te maken...

Wie oh wie kan mij helpen met mijn keuze??
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Twijfel bij aankoop

Bericht door papagena »

Tja, ik heb nog nooit met een Moulinex gebakken maar voor de Panasonic met de Bifinette en de AFK. De Bifinette was aardig, met de AFK lukte het mij allemaal niet echt maar met de Pana..... daar krijg je geen spijt van.
Maar het is wel een relatief dure machine.
Maar toch.... de machine blijft hier mooi, de bak is van prima stevig materiaal. Dus, ja... mocht ik ooit weer een machine kopen, neem ik vermoedelijk weer een Pana. En dat wordt dan dus mijn derde.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Twijfel bij aankoop

Bericht door Levensplezier »

Hallo Zyra,
mijn ouders hebben in het verleden een Panasonic gehad en waren er uiterst tevreden onder. Het schijnt de betere onder de bbm te zijn.

Overigens, is het gebruikelijk dat men zich even voorstelt bij "Wie ben ik".
Succes met je zoektocht.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Twijfel bij aankoop

Bericht door allema »

Ik heb een oude panasonic gekregen van een familielid en daar ben ik reuze blij mee.
Mijn oude BBM, een afk, bakte volgens mij prima maar als je een panasonic hebt geprobeerd weet je het verschil, hij word wat heter bakt mooier, brood komt er mooi uit en is helemaal lekker gaar.
Ik zou de panasonic kiezen.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
Inke

Re: Twijfel bij aankoop

Bericht door Inke »

Hoi Zyra,

Ik heb een Moulinex Uno en heb er inmiddels een paar volkorenbroden in gebakken. (Ik ben ook een beginnende bakker)
Alle broden zijn gelukt, ze zijn makkelijk uit het blik te halen/schudden.
Ik heb voor de Moulinex gekozen omdat er zowel grote als kleine broden mee te bakken zijn en er een zoutloos programma bij zit. Als je twijfelt tussen machines beslis dan wat je het belangrijkst vindt en kies op basis daarvan.

Ingrid
Gebruikersavatar
Frans

Re: Twijfel bij aankoop

Bericht door Frans »

Beste Allemaal,

Mijn naam is Frans en heb een nieuwe hobby Broodbakken met een BBM.

Heb de Pana 2501 aangeschaft na alle positive reviews zowel in binnen als buitenland.

Tot nu toe prima machine. Er is nog niks mislukt mooi resultaat.

Was van plan om via marktplaats een 2de handsje te kopen (uitproberen) die massaal worden aangeboden voor dump prijzen van soms wel 10,- euro (slecht een paar keer gebruikt word er dan geroepen). Maar niet gedaan na veel reviews van die apparaten gelezen te hebben. Probleem is je loopt kans geen optimaal resultaat te krijgen en dan weet je nog niks. De Panasonic doet wat hij moet doen lekker brood bakken.
Enig nadeel van een BBM is (voor uitslapers) indien je de timer gebruikt en het brood moet om 8 uur s’ochtends gegeten worden dan moet je na de bereiding het brood direct uit de machine halen en minimaal 40 minuten laten afkoelen om het goed te kunnen snijden. Betekent dus uiterlijk om 7:20 je bed uit.

Heb zelfs al geexperimenteer met een programma (1) voor wit brood maar gebruikt voor volkorenmeel. Dit om de knapperige korst functie te kunnen gebruiken. En zelfs dat lukte prachtig. Top apparaat.

Programma 1: Instelling L en Korst donker stand 1

Volkoren deeg (85% volkoren en 15% wit meel) - 1 ½ theelepel zout – 1 ½ theelepel(gedroogde) gist – 350 ml water - 2 eetlepels honing opgelost in de 350 ml water – 50 gram lijnzaad. Lijnzaad kan je direct toevoegen bij overige ingrediënten.

Bereiding:

Programma 1 is eigenlijk niet bedoeld voor volkoren deeg maar komt redelijk overeen met het volkoren deeg programma 4 en 5. Programma 1 heeft een korst instelling die 4 en 5 niet hebben.
Om toch een zo goed mogelijk resultaat te krijgen probeer ik de rust tijd overeen te laten komen met beide programma's wat lukt door een uitstel van 25 minuten gebruikmakend van de timer.
Dit doe je door 25 minuten met de timer op te tellen tov bereiding tijd van 4:05 je zet hem dus op 4:30. Resultaat is dat direct na de bereidingstijd de korst behoorlijk hard is (na 45 minuten afkoelen word hij wat zachter). Als je de korst te hard vindt kun je ervoor kiezen de korst dikte op 2 te zetten. Ik vind hem prima zo.
Plaats reactie