Zuurdesem met spelt

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nicolette

Zuurdesem met spelt

Bericht door Nicolette »

Hoi,

Is het mogelijk om zuurdesem speltbrood in de SD2500 te bakken en welk programma moet ik dan gebruiken.
Ik wil geen gist gebruiken ivm gist intolerantie.


Gr. Nicolette
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: desem met spelt

Bericht door allema »

ik heb deze machine ook, maar nog nooit spelt brood erin gebakken.
Er zit wel een programma op voor "speciaal brood" dit is programma 12.

ik weet niet hoe het zit om zonder gist te bakken, je zou met desem kunnen bakken, even zoek functie gebruiken en kom je er niet uit dan zijn er hier op het forum genoeg bakkers die je daar wegwijs in kunnen maken.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: desem met spelt

Bericht door Levinebaktbrood »

Het is lastig om in een broodbakmachine desembrood te bakken als je verder geen gist toevoegt. Desembrood heeft veel langere rijstijden en op een bbm zit geen programma voor desembrood.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Nicolette

Re: desem met spelt

Bericht door Nicolette »

Hoi,

Zou het mogelijk zijn een voordeeg te maken in een kom en daarna het pizzaprogramma gebruiken voor het hele deeg en dan in de avond de BBm aanzetten op het speltprogramma. Dan zit het deeg er heel de nacht in, maar misschien te koud?

Zou Wijnsteenpoeder het rijzen van het desem nog bevorderen of gaan die 2 niet samen.

Gr nicolette
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: desem met spelt

Bericht door papagena »

Tja, ik zou zegge probeer het eens, je weet tenslotte maar nooit. Het is mij zelf nog nooit gelukt om alleen met desem een brood in de machine te bakken.
Ik gebruik altijd wat gist maar ook dan ben ik maar zelden blij met het zuurdesembrood. Het is me vaak wat te kleffig. Volgens mij is het probleem dat die domme machine niet snapt wanneer er nou precies gebakken moet worden. Wanneer je met de hand bakt heb je zelf zicht op het hele proces en kun je met een beetje ervaring wel zien of aanvoelen wanneer het deeg de oven in kan. Met een BBM is dat natuurlijk niet zo.

Mijn huidige methode is: de gewone hoeveelheid gist gebruiken, onderin het blijk. Dan alle ingrediënten erin op de olie na. Dan ongeveer 60 gram aan 100% desem erin. Dit verroeren met het water en de bovenste laag meel en daarna de olie toevoegen. Het programma van een uur of 4 nemen met een uitstel van 1 a 2 uren. Maar goed, ik vind het allemaal niet ideaal echter, iets is beter dan niets.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: desem met spelt

Bericht door Levinebaktbrood »

Nicolette schreef:Hoi,

Zou het mogelijk zijn een voordeeg te maken in een kom en daarna het pizzaprogramma gebruiken voor het hele deeg en dan in de avond de BBm aanzetten op het speltprogramma. Dan zit het deeg er heel de nacht in, maar misschien te koud?

Zou Wijnsteenpoeder het rijzen van het desem nog bevorderen of gaan die 2 niet samen.

Gr nicolette
Hoe lang duurt het speltprogramma dan? Een hele nacht?

Wijnsteenpoeder erbij voegen heeft geen zin.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Nicolette

Re: desem met spelt

Bericht door Nicolette »

Het spelt programma duurt 4.30

Maar als ik eerst het pizza programma van 45 min gebruik en het deeg erin laten zitten. Het spelt programma instellen. Het brood is dan klaar in de ochtend. Het deeg zit dan een hele tijd in de bbm. Het kan zijn dat dit niet gaat omdat het deeg dan koud wordt.

Er zit ook nog een french programma op dit duurt 6 uur. Al weet ik niet of deze de spelt goed aankan.

Gr. Nicolette
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: desem met spelt

Bericht door Levinebaktbrood »

Als je het speltprogramma instelt dan begint de machine met kneden, dan rijzen, doorslaan en weer rijzen. Dat heeft dus geen nut. Rijstijden zijn te kort.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Nicolette

Re: desem met spelt

Bericht door Nicolette »

Vandaag mijn eerste spelt zuurdesem broden gebakken.

1 in de bbm met 3 gr verse gist erbij. Resultaat een hoog en zeer luchtig broodje.

De andere 2 in de oven en 100% zuurdesem. Die werden wat laag maar wel heel luchtig en lekker. ( van horen zeggen want mag het jammergenoeg niet zelf eten)

Geslaagde broodjes!

Gr. Nicolette
Plaats reactie