Eerste vraag over mijn Panasonic 2502

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob

Eerste vraag over mijn Panasonic 2502

Bericht door Rob »

Hallo,

Onze eerste bbm. Dus vragen over het gebruik van de Panasonic 2502.
Mijn eerste brood was een Zesgranenbrood met een mix van Diamant. Dat merk ken ik uit mijn jeugd. Hier in Limburg zit ik dicht bij Duitsland, waar dit het betere meel is in de supermarkt.

Het resultaat was op zich prima. Goed gemengd en een goede consistentie, precies luchtig genoeg.
Op het pak meel stond een baktijd van 60 minuten.
Met programma 04 Whole wheat is de voorgeprogrammeerde baktijd echter 50 minuten. Het brood was inderdaad te licht en nog een beetje vochtig.
Bij 500 gram meel hoort stand L. Dat was juist ingesteld. Maar in programma 04 kon de kostkleur niet ingesteld worden, die mogelijkheid heeft de bbm helaas niet. Waarom?

Wat zou er gebeuren al ik bijvoorbeeld de maat op XL zet ipv. L? Wat doet de bbm anders als je M, L of XL kiest?

Hoe kan ik te werk gaan om een brood 60 minuten te bakken, terwijl het automatische programma vast staat ingesteld op 50 minuten (wat niet verlengd kan worden geprogrammeerd)?

Waarschijnlijk is het vochtgehalte na langer en donkerder bakken ook iets lager. Mocht dat niet zo zijn dan kan ik de 350 ml water natuurlijk 10 ml verlagen. Toch?

Bedankt voor jullie reacties,
Rob
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Eerste vraag over mijn Panasonic 2502

Bericht door papagena »

Aangezien er nogal wat gist in die mixen zit, zou ik het bake rapid programma eens proberen.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Rob

Re: Eerste vraag over mijn Panasonic 2502

Bericht door Rob »

Bedankt voor je antwoord Papagena.
Met het Rapid-programma zou de baktijd toch nóg korter worden. Bij 05 wordt het 45 minuten, terwijl ik met 04 op 50 minuten (veel) te licht ben en niet helemaal gaar.
In de gebruiksaanwijzing zag ik overigens staan dat bij bakmixen programma 02 gebruikt zou moeten worden. Daarbij is de baktijd slechts 35-40 minuten.

Op het pakje Zeskorenbrood mix van Diamant staat dat de baktijd in bbm 60 minuten zou moeten zijn.
Misschien meteen na beëindiging van programma 02 nog eens twintig minuten doorbakken op programma 15?

Vanavond ga ik een Frans brood gereed zetten, zodat het morgenochtend gereed is.
Op de Duitse pagina 57 in de gebruiksaanwijzing. Ben zeer benieuwd hoe dat gaat lukken!

Groet,
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Eerste vraag over mijn Panasonic 2502

Bericht door Levinebaktbrood »

Rob, iedere bbm is anders en bakt anders. Staar je dus niet blind op wat er op een verpakking staat. Zo had ik ooit een AFK bbm en daarna een Panasonic bbm. In een Panasonic kun je meer vocht gebruiken dan in een AFK. Ik moest dus mijn recepten gaan aanpassen toen ik overstapte op de Panasonic.

Met mixen is het lastig, je weet immers niet precies wat erin zit. Het is dus een kwestie van uitproberen wat het beste werkt.

Staar je ook niet blind op de recepten in de gebruiksaanwijzing, mijn ervaring is dat ze niet kloppen. Op mijn blog staan enkele recepten voor brood in de Panasonic bbm.

Algemene werkwijze voor Panasonic broodbakmachine:
100% bloem/meel
1,5-2% zout
0,8-1% droge gist
60 - 65% vocht
3 - 5% vetstof
2% suiker, maar is optioneel

Succes met bakken!
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Rob

Re: Eerste vraag over mijn Panasonic 2502

Bericht door Rob »

L.S.

Het Franse brood met Duits meel, Panasonic gebruiksaanwijzing bladzijde 57, heeft ons allen heerlijk gesmaakt.

300 gram tarwebloem Type 550
1 theelepel zout
20 gram boter / margarine
220 ml water
¾ (driekwart) theelepel droge gist

Programma 08

Ah, ik zie net dat dit recept ook op de Nederlandse pagina 87 staat. Dacht dat aanduiding Type 550 etc. typisch Duits was...

Een aanrader. Onze dochter had het gevoel dat we op vakantie een brood gekocht hadden bij een dorpsbakkertje.
Een tweede brood met dit recept is over twee uur gereed. Dat neemt ze als student graag mee voor de komende dagen!

Het blijft even wennen dat de zijkanten heerlijk knapperig zijn, terwijl de bovenkant niet echt mooi donker oogt. Blijkbaar wordt de temperatuur bovenin de bbm niet hoog genoeg om helemaal optimaal te bruinen.

Extra minuten nabakken op programma 15, zoals wenselijk voor mijn eerste brood eerder deze week, lukt helaas niet. Als je dit probeert krijgt je foutcode U50. Als de bbm nog warm is kun je geen nieuw programma starten; jammer genoeg dus geen nabakken / handmatig verlengen van de baktijd mogelijk.

Komende week eens een müslibrood proberen! Uiteraard hou ik jullie op de hoogte...

Rob
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Eerste vraag over mijn Panasonic 2502

Bericht door Ballie »

Je zou kunnen overwegen om het brood nog even in de oven te plaatsen. Verwarm deze dan voor op 180 á 200 graden en evt. aluminiumfolie om het brood heen, (bovenkant natuurlijk niet inpakken), zodat de zij- en onderkant van het brood niet te donker worden. Laat het brood dan zo lang in de oven tot de bovenkant de gewenste kleur heeft.

Je kunt ook overwegen om het deeg voor het gebakken wordt uit de machine te nemen en in een broodbus de tweede rijs te laten voltooien. Om het vervolgens in de oven af te bakken.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Rob

Re: Eerste vraag over mijn Panasonic 2502

Bericht door Rob »

Hallo allemaal,

Graag had ik een foto willen plaatsen van het tweede Franse Pistolet brood. Dat zag er goed en smakelijk uit. Bovenkant al iets donkerder.
Nabakken in een gewone oven... Dat staat ook in de Panasonic gebruiksaanwijzing. In dat geval kun je het brood maar beter helemaal in de normale oven bakken. En gebruik je de bbm alleen als kneder: Zonde toch?

Ik las de instucties over het bijvoegen van een foto als bijlage bij een bericht. Zie echter niet de mogelijkheid om een bijlage toe te voegen. En de optie om de foto eerst ergens anders weg te schrijven op het internet en dan met Img en /Img te werken is te complex...
Ballie weet me vast en zeker te vertellen hoe de foto dan toch geplaatst kan worden (al hoort dit onderwerp dan weer in een andere rubriek thuis, natuurlijk ;B).

Groet,
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Eerste vraag over mijn Panasonic 2502

Bericht door Ballie »

Rob, je hebt een PB...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Rob

Re: Eerste vraag over mijn Panasonic 2502

Bericht door Rob »

DSC_0034.JPG
Ok, de procedure om een foto bij te voegen is duidelijk.
Hierbij dan het Pistoletbrood. Wel de zelfde dag opeten :D

Inmiddels staat een müslibrood gereed in de bbm. Met een "eigen" aangepast recept.
Morgen weten we hoe dat is gegaan...
Ik zal in een nieuwe rubriek het resultaat melden. En misschien zelfs tonen ;B

Groet,
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Eerste vraag over mijn Panasonic 2502

Bericht door Ballie »

Mooi broodje Rob, daar mag je gerust trots op zijn :2th:

En mooi dat het nu ook lukt om een foto te plaatsen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie