Müslibrood in de Panasonic 2502

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob

Müslibrood in de Panasonic 2502

Bericht door Rob »

Müslibrood.jpg
Mijn vierde brood in de nieuwe bbm was een heerlijk müslibrood. Stevig brood dat goed vult...
Het basisrecept - afkomstig van chefkoch.de - werd door mij al ietsje aangepast.

450 ml water
400 gram meel Type 1050
275 gram vruchtenmüsli, zónder suiker
2,5 theelepeltje zout
2 theelepeltjes suiker
40 gram margarine
7 gram gist (in dispencer)

Programma 01 - XL - Middel.

Echt lekker!
Toch probeer ik het recept bij het volgende müslibrood nog een beetje te verbeteren.
Op de foto is te zien dat de onderzijde een compactere structuur heeft. Misschien het gevolg van de zware deegmassa die op de onderkant drukt; of omdat de 675 gram meel+müsli aan (of over) de grens is voor de bbm.
Volgende keer probeer ik het als volgt:

450 ml water
375 gram meel Type 1050
275 gram vruchtenmüsli, zónder suiker
2,5 theelepeltje zout
2 theelepeltjes suiker
40 gram margarine
7 gram gist (in dispencer)

Programma 01 - XL - Hoog.

Daarmee hoeft de bbm minder hard te ploegen door de stevige massa. En ontstaat er hopelijk een homogenere structuur.
Als het er niet beter op wordt: Het bovenste recept in verhouding naar beneden rekenen is ook een idee.

Mocht iemand me voor zijn dan hoor ik het graag ;)

Groet,
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Müslibrood in de Panasonic 2502

Bericht door Ballie »

Je gaat van 67% naar 70% vocht. Dat kan dit deeg makkelijk hebben Terecht dat je dit doet, je had ook ipv het meel te verminderen, het vocht kunnen vermeerderen. Je had dan 470ml water kunnen gebruiken ipv 400ml.

Maar probeer in 't vervolg je ingrediënten af te wegen. Op massa dus. Bij afmeten op volume heb je teveel kans op afwijkingen. Zoek op het forum even op de term: "Bakkerspercentage", dan kom je voldoende informatie tegen over het berekenen van de hoeveelheden ingrediënten. Heb je dan nog vragen, kun je die gerust stellen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Rob

Re: Müslibrood in de Panasonic 2502

Bericht door Rob »

Mijn moeder bakt en kookt nog steeds "op het heilig oog", zoals zei dat zo mooi zegt. Geen nauwkeurig afwegen, maar zoals ze het van haar moeder geleerd heeft: Een scheutje van dit, een snufje van dat... En iedereen die haar gerechten en baksels proeft is meteen enthousiast. Limburgse vlaaien, soezen, noem het maar op. Alles lukt gewoon! :2th:

In het recept van het lekkere müslibrood, de basis komt van chefkoch.de , staat het zout en de suiker inderdaad in theelepeltjes. Ik zal erop letten dat ik steeds hetzelfde theelepeltje neem; dan moet het toch goed gaan? ;B

Natuurlijk begrijp ik de b(r)oodschap Ballie... Toen ik je bericht las had ik net een recept uit de Panasonic gebruiksaanwijzing bekeken, bestemd voor de Belgische markt, met Aveve meel. Daar hadden ze het over een eetlepel boter. :roll:
Google helpt: Een eetlepel boter is 14 gram. Maar een andere website zegt 12 gram; vast en zeker een kleinere lepel!

In mijn volgende recepten zal ik eraan proberen te denken. Alles in grammen; behalve het water dan. Hoewel! :?:
Gebruikersavatar
kniss
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 10:59
Locatie: Amsterdam

Re: Müslibrood in de Panasonic 2502

Bericht door kniss »

Juist ook het water! Maatbekers zijn erg onnauwkeurig. Ik heb het eens uitgeprobeerd, verschillende maatbekers vergeleken.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Müslibrood in de Panasonic 2502

Bericht door Ballie »

Inderdaad, ook het water afwegen. Maar gelukkig heb je 1 ding mee wanneer je het water gaat afwegen. 1ml Water weegt nl 1 gram. Dus dat is alvast een meevaller.

Die paar gram verschil van die boter is gelukkig niet zo'n probleem. De hoeveelheden boter zijn over het algemeen niet zo heel groot, maar een paar gram meer of minder is meestal niet zo erg.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Rob

Re: Müslibrood in de Panasonic 2502

Bericht door Rob »

OK...
Of steeds dezelfde maatbeker nemen. En hetzelfde theeleppetje, dezelfde eetlepel. Lastiger dan ik dacht, dat broodbakken. :G

Ik zal eens even wegen hoeveel 300 ml water weegt, afgemeten in de door Panasonic meegeleverde maatbeker...
Oei, de eerste keer was het 297 gram. De tweede poging 299. Waarschijnlijk veroorzaakt door het brede maatstreepje.
1% verschil, voor mij is dat acceptabel.
Gebruikersavatar
kniss
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 10:59
Locatie: Amsterdam

Re: Müslibrood in de Panasonic 2502

Bericht door kniss »

Dat verschil is zeker acceptabel! Bij mijn maatbekers was wel 20% verschil, dus ik ben daarna alles gaan wegen.
Plaats reactie