tips type broodbakmachine (tweedehands)

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
klaartje

tips type broodbakmachine (tweedehands)

Bericht door klaartje »

Wegens een domme fout wil ik een nieuwe broodbakmachine kopen, liefst tweedehands.

Maar ja, welke?

Ik was op zich tevreden met wat ik had, KENWOOD 350, maar lees in sommige reviews dat Panasonic beter zou zijn, maar in welk opzicht en welk type Panasonic dan?

Ik vond wel dat de Kenwood 350 met 330 g volkorenmeel, 200 ml water, 7 gist, 2 g suiker en 2 g jozo-zout (lauw water met suiker en gist onderin en zout bovenop meel) nog steeds erg compact blijft, wel naar gist gaat smaken maar nog steeds niet zo goed rijst op programma 3 of 4 (dus bijna of ruim drie uur).

Als dat bij Panasonic beter gaat qua rijzen doordat de gist los wordt toegevoegd (waarom gaat het dan beter; moet zout eerst door hele deeg en dan pas gist erbij? is dat het idee? ik zou eerder andersom denken... of gaat het niet beter rijzen maar is het juist om te voorkomen dat het de pan uit rijst?)

Ik hoef geen hele ingewikkelde dingen, wel een timerfunctie en de mogelijkheid om er met gewoon volkorenmeel en droge of verse gist een goed brood uit te krijgen (dus zonder broodmix met rijsmiddelen en zooi). Liefst ook kleine broodjes van ongeveer 500 g want ik ben alleen.

Alle suggesties welkom..

Groeten,

Klaartje uit Amsterdam
Gebruikersavatar
AlexanderB
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 18:48

Re: tips type broodbakmachine (tweedehands)

Bericht door AlexanderB »

Hi,

Ik heb nu een Panasonic, en die bevalt me goed. Voor een volkorenbrood neemt de panasonic 5 uur, dat is dus al 2 meer dan je nu hebt...

Zelf meng ik trouwens altijd een deel bloem door mijn volkorenmeel (1/3 tot een kwart).. Maar ik heb behoorlijk stug volkorenmeel (zelf niet al te mooi gemalen, maar zonde om weg te doen ;)).

Dat het gist er apart bij gegooid wordt heeft vooral voordeel als je met timer werkt. Zou je zout en gist direct in het blik doen, en dat wel bij elkaar komen, dan werkt het gist niet meer goed.
De panasonic gooit de gist er redelijk snel bij als er eenmaal met mengen/kneden is begonnen.

Voor de Panasonic had ik een simpele AFK, en vergeleken daarmee vind ik de panasonic veel beter. Ben er dan ook erg tevreden mee/over!
Gebruikersavatar
klaartje

Re: tips type broodbakmachine (tweedehands)

Bericht door klaartje »

Maakt het nog uit welk type Panasonic? Welke heb jij? Welke zijn fijn?

Ik lees net op de site van Levine dat je door teveel gist ook overrijs en een ingezakt brood kunt krijgen.. Ik was ooit begonnen met 3 g droge gist op 330 g meel en toen ben ik steeds meer gaan doen omdat ik het iets luchtiger wilde, maar dat is kennelijk niet helemaal het idee. Ik gebruik bewust weinig zout, maar ik kan me niet goed voorstellen dat door te weinig zout het niet goed rijst..

Is er iemand die met KENWOOD 350 kan vergelijken?

Groetjes,

Clarisse
Gebruikersavatar
AlexanderB
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 18:48

Re: tips type broodbakmachine (tweedehands)

Bericht door AlexanderB »

Ik heb de SD-ZB2512, andere modellen en kenwood heb ik geen ervaring mee.

Meer gist is inderdaad vaak niet de (enige) oplossing. Je zou ook eens kunnen proberen om een deel bloem toe te voegen.
Verder kun je voor recepten gaan kijken naar de percentages of het ongeveer klopt, hier op dit forum zoeken, of op Levine der site is er vast meer te vinden.

Voor gist moet het ongeveer 1 tot 1.5% (voor droge gist).
Gebruikersavatar
klaartje

Re: tips type broodbakmachine (tweedehands)

Bericht door klaartje »

Dank je wel Alexander!
Deel bloem erbij helpt zeker, doe ik ook vaak, maar omdat ik ook veel witte rijst en niet-volkoren pasta eet en koekjes en soms weinig groente wil ik dan eigenlijk wel liefst zo volkoren mogelijk brood uit gezondheidsoverwegingen, krijg ik nog wat vezels voor mijn darmen binnen.

3,3 g gist zou je dan hebben op 330 g meel, grappig, ik begon met 3,5 g (half zakje van 7 g). Dus ik ben alleen maar verkeerdom gaan proberen. Misschien is dan compact brood accepteren of een deel bloem toch de oplossing.. Eerder haalde ik vaak een mengsel van rogge en tarwemeel (zogenaamd dubbeltjesmeel van een molen wat vroeger heel goedkoop was als er gewisseld werd van graansoort omdat je nooit precies weet wat je krijgt, maar kom daar nu niet meer en weet in de buurt van Amsterdam geen molen) en dat leek beter te gaan. Misschien ook door die rogge zou me niks verbazen als daar meer gluten inzitten en dat dat uitmaakt, want roggebrood is plakkeriger..

Ik ben al aan het zoeken naar een tweedehands Panasonic.

Groeten,

Clarisse
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: tips type broodbakmachine (tweedehands)

Bericht door CJ-Petra »

Ik ben begonnen met een AKF en een bbm van de Lidl. Nu heb ik ongeveer 7 jaar een Panasonic en deze bakt beduidend betere broden dan mijn vorige bbm's. Succes met je zoektocht.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: tips type broodbakmachine (tweedehands)

Bericht door papagena »

Ik gebruik al jarenlang een Panasonic. Zie geen enkele reden om naar een ander merk uit te kijken. Gebruik bij de Pana 3 gram gist op 500 gr meel (250 bloem 250 volkoren).
Minder zout nemen maakt het bakresultaat slechter.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
stevia

Re: tips type broodbakmachine (tweedehands)

Bericht door stevia »

Als u een goede broodbakmachine 2e hans wilt aanschaffen raden wij u de AFK 2N aan deze deze bakt op ruim 200 graden wat veel andere merken niet halen die komen tot hooguit op 180 graden.
Wij hebben er zeer goede er varing mee en als je bakt op programma èèn bakt hij in 3 uur een heerlijk brood.
Op marktplaats staan er genoeg 2e hans te koop.

stevia.
Plaats reactie